لباس بومی و محلی جنوبی

یادگیری ترکیب رنگ لباس های جنوبی

یادگیری ترکیب رنگ لباس های جنوبی

ترکیب رنگی که در لباس‌های سنتی جنوبی به کار گرفته شده است بی‌نظیر است، رنگ‌های مختلف آن‌قدر به زیبایی کنار هم قرار گرفته‌اند که همچنان بعد از گذشت سال‌های زیاد این لباس‌ها طرفداران بسیار دارند. اگر بخواهیم به طور خلاصه و مشخص از ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی حرف بزنیم باید گفت آنها متفاوت، خوش نقش‌ونگار و رنگارنگ هستند. همان‌طور که در تاریخچه لباس های جنوبی خواندید ایران به دلیل تنوع قومیتی قابل توجه‌ و زیادش، پوشش‌های محلی زیادی را به سراسر دنیا معرفی می‌کند. لباس‌های جنوبی به دلیل ترکیب رنگی و ظاهر بسیار خاصی که دارند همیشه از گذشته تا به امروز منحصر به فرد بوده‌اند. منظور از خاص بودن لباس‌های جنوب این است که پوشش جنوبی‌ها در نوع پوشش تنها به یک لباس محدود نمی‌شود و در جنوب برای تمام قسمت‌ها از روسری تا زیورآلات پوششی خاص دارند.

به همین دلیل ما در مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را به شکلی حرفه‌ای با پوشش قومیت‌های‌ جنوبی  ‌ایران آشنا کنیم.

قسمت جنوب کشور ما به دلیل نزدیکی به کشورهای عرب زبان تاثیرات و شباهت‌های زیادی با آن کشورها دارد. قطع به یقین آن کشورها که شامل کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس و نیز همسایه های شرقی یعنی پاکستان و افغانستان و نیز بخش‌هایی از هندوستان هستند هم تاثیراتی را از جنوب کشور ما وارد فرهنگ خود کرده‌اند. این تاثیراث به طور مشخص در پوشش زنان این کشورها و جنوب کشور ما واضح و مشخص است. پوشش زنان در جنوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به نوعی قسمتی از هویت مردمان جنوب به نوع پوشش آنها برمی‌گردد. پشت این پوشش خاص و زیبا نشانه گذاری‌های زیادی است. در ادامه‌ی این مطلب نمونه‌هایی از مهمترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

یادگیری ترکیب رنگ لباس های جنوبی

ترکیب و آمیزه‌ای از رنگ، نقش و نگار

پیراهن کندوره

شاید برایتان سوال شود که از میان این حجم از لباس‌های متنوع و گوناگون در جنوب کدام یک معروف ترین آن است. باید به شما بگوییم که پیراهن کندوره دقیقا همان پیراهن است. حتی در زبان اسپانیایی هم به آن گاندورا می‌گویند و آوازه‌ی این لباس به آن کشور نیز رسیده است. کندوره در سالهای بسیار دور به واسطه‌ی اعراب مسلمان به بخش جنوب ایتالیا و اسپانیا رفت که به دلیل زیبایی بسیار زیاد این لباس مورد توجه آنها هم واقع شد.

شکل و ظاهر پیراهن کندوره همان گونه که قبل تر در آشنایی با لباس های بومی قشم خواندید یقه‌ای گرد دارد که آن در جلوی لباس بسته می‌شود، دو برش عمودی از سرشانه تا خط سینه و پایین دامن دارد که از پهلوی یقه تا درز وسط از پارچه رنگی متفاوت و برای لبه آستین نیز به‌صورت دوتکه از پارچه‌های دیگر استفاده می‌شود. این لباس به خوبی ترکیب رنگ لباس های جنوبی را نمایش می‌دهد.

اما زیبایی این لباس در همینجا تمام نمی‌شود. در کناره‌ها و حاشیه‌ی آن نوار دوزی‌های زیبا و پهن وجود دارد که این نوار دوزی‌ها در قسمت دور کمر قرار می‌گیرند. کندوره پیراهنی اندامی و زیباست و قد آن هم تا زانو می‌باشد. اما این نکته را باید بدانید که این پیراهن در نواحی مختلف تغییراتی دارد در بعضی مناطق تنگ‌تر و کوتاه‌تر و در بعضی نواحی دیگر گشادتر‌. به عنوان مثال در بندرعباس و نواحی مرکزی مانند کنگ، بندرلنگه و بندرخمیر این لباس را تنگ‌تر و کوتاهتر می‌پوشند و در شهرهایی مثل هرمز و قشم آن را شبیه به پیراهن‌های عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی گشادتر می‌پوشند همچنین برش دور کمر را نیز حذف می‌کنند‌.

همان‌طور که اشاره کردیم ترکیب رنگ لباس‌های سنتی جنوبی فوق‌العاده است. کندوره هم از این قاعده خارج نیست و رنگ‌های بسیار زیبایی در آن به کار رفته است. در این لباس بیشتر رنگ‌های گرم و شاد مانند قرمز، بنفش، سبز، سرخابی صورتی، نارنجی، زرد و به ندرت آبی فیروزه ای استفاده شده است.

پوشش زنان هرمزگانی

 بعد از گذشت سالیان زیاد همچنان پوشش زنان و مردان جنوبی زنده است و خیل عظیمی از مردم حتی مردمی جز مردم جنوب از این لباس‌ها استفاده می‌کنند. در واقع لباس‌های جنوبی از آن دسته لباس‌هایی هستند که همیشه روی مد هستند و هیچ مدت و دوره‌ی زمانی خاصی ندارند که دلیل این موضوع هم به نقش، طرح و رنگ‌های زیبا و خاص این لباس‌ها برمی‌گردد. ترکیب رنگ لباس های جنوبی فوق العاده‌اند. خرید لباس بندری به تمام افراد خوش پوش پیشنهاد می‌شود.

به ترکیب رنگ به کار برده شده در کندوره در بالا اشاره کردیم. ترکیب رنگ به کار گرفته شده در شلوارها و پیراهن‌های بندری زنانه هم بیشتر رنگ‌های روشن آبی، بنفش، صورتی و سبز است.

همانطور که در معرفی انواع لباس زنانه خواندید، به دلیل گرمای بسیار زیادی که در جنوب وجود دارد، لباس‌هایی کاربرد بیشتری دارند که جنس پارچه‌ی آن‌ها سبک و نازک باشد تا جریان هوا از آن به راحتی عبور کند و فرد گرما زده نشود که در حال حاضر دیگر نه تنها جنوب کشور بلکه تمام شهرهای ایران در فصل تابستان به این نوع سبک لباس‌ها نیاز دارند. در کنار تمام موارد گفته شده رنگ لباس هم دارای اهمیت است و به هر میزان که رنگ لباس روشن‌تر باشد گرمای کمتری را جذب خود می‌کند به همین دلیل معمولا پیراهن‌های زنانه در جنوب رنگشان روشن است.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد پیراهن‌های زنانه جنوبی در مناطق مختلف جنوب متفاوت هستند ممکن است در بعضی مناطق پیراهن‌ها بلند تا مچ پا و یا کوتاه تا رو و یا زیر زانو باشند. انواع پیراهن‌ها نیز بیشتر به شکل کَندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراح، کِلوش، عجمی، چینی، گشاد، عربی و ساده شلالی می باشد که تمام این پیراهن‌ها را با کیفیت بالا دوخت با کیفیت در عین حال قیمت منصفانه از مزون ما می‌توانید تهیه کنید‌.

یادگیری ترکیب رنگ لباس های جنوبی

ترکیب رنگ لباس های جنوبی

تا به اینجای مطلب قطعا باید به اهمیت ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی پی برده باشید. از جمله ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی در پوشش زنان به آبی، سبز، صورتی و حتی بنفش می‌توان اشاره کرد.

همه‌ی ما از خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمان جنوب اطلاع داریم. ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی هم بی تاثیر از این روحیه‌ی مردمان جنوب نیست. استفاده از این ترکیب رنگ فقط در پیراهن‌های جنوب نیست و دیگر ملزومات پوشش آن‌ها نیز نمایان است.

نقش و طرح هایی هنری که بر روی لباس ها خودنمایی می کنند، نظر هر فردی را به خود جلب می کند. در مطلب نحوه ست کردن لباس زنانه بندری خواندید پوشش های زنان جنوبی انواع مختلف و گوناگونی دارند. از انواع پیراهن‌های زنانه جنوبی می‌توان به گون، کندوره یا گاندورا، نشته، کلوش، چینی، عربی، شلالی و … اشاره کرد. هر کدام از این لباس‌ها طرح و رنگ مخصوص به خود را دارند همچنین هر کدام از آنها در مناطقی از جنوب کاربرد و طرفداران بیشتری دارند. رده‌ی سنی هم برای پیراهن‌های جنوبی مطرح است و هر کدام از آنها مناسب رده‌های مختلفی هستند.

مکان‌های دیدنی و مراکز خرید قشم

 جنگل حرای قشم از جاذبه‌های طبیعی و فوق‌العاده زیبای ایران است که در قشم واقع شده است. هر ایرانی یک بار هم که شده این جنگل را باید ببیند و از آن لذت ببرد.

از زیبایی‌های این جنگل به ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا که به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند می‌توان اشاره کرد. این جنگل برای افرادی که به پرنده علاقه دارند هم بسیار مناسب است زیراکه با رفتن به این جنگل پرندگانی مانند حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را در این محل بسیار زیاد خواهند دید.

 

غار خربس قشم

یکی از غارهای فوق‌العاده در قشم غار خروس است. غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه است که در گذشته پناهگاهی امن بود. اطراف این غار باز است به همین دلیل اگر می‌خواهید از این باغ دیدن کنید بهتر است صبح یا نزدیک یه غروب که هوا خنک تر است به آنجا بروید.

 

یادگیری ترکیب رنگ لباس های جنوبی

بازار قدیم قشم

یکی از بازارهای سنتی قشم که گزینه خوبی برای خرید لباس از قشم است بازار قدیم قشم است. این بازار اجناس متنوعی دارد و اکثر افراد بومی در شهر قشر به دلیل تنوع بالا، قیمت مناسب و همچنین کیفیت مرغوب اجناس از این بازار خرید می‌کنند. اگر شما به دنبال خرید لباس بندری هم هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به بازار قشم سر بزنید.

لباس‌های بندری، محلی، خرید لباس ساحلی پارچه، وسایل خیاطی، فرش، طلا، صندل‌های جنوبی، لوازم خانگی، بلورجات، پوشاک، ملحفه و پتو، زیورآلات دریایی، محصولات سنتی، کیف و کفش و اقلام خوراکی برای سوغات تنها برخی از اجناس موجود در این بازار هستند.

 

بازار ستاره

بهترین گزینه برای افرادی که هم به دنبال خرید کردن و هم به دنبال تفریح هستند بازار بزرگ ستاره‌ی قشم است. این بازار بین‌المللی به دلیل داشتن اجناسی با قیمت مناسب و همچنین کیفیت بالا محبوبیت خاصی دارد و بسیار هم مشهور است همچنین یک گزینه خوب برای خرید لباس عمده می باشد.

کافه، رستوران، سالن بیلیارد، بازی‌های کامپیوتری و موزه حیوانات تاکسیدرمی از مراکز تفریحی این بازار بزرگ به حساب می‌آید که شما بعد از خرید می‌توانید به سراغ آنها بروید.

اگر شما در هتل مارینا ۲ قشم اقامت دارید باید این خبر خوب را بدانید که تنها ۳ دقیقه پیاده تا این مرکز خرید فاصله دارید.

برخی اجناس در این بازار از تنوع بیشتری برخودار هستند به عنوان مثال عطر، ادکلن و لوازم خانگی و برقی در این بازار از تنوع خاص و ویژه‌ای برخوردارند. نمایندگی‌هایی همانند سامسونگ، الجی، سونی، جی وی سی، فیلیپس و تفال در رده لوازم برقی و نیوا، کلیون و آرکانسیل در شاخه لوازم آرایشی و بهداشتی در این بازار قرار دارند. در حالت کلی، انواع پوشاک، کیف و کفش، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم کامپیوتر و لوازم خانگی در این بازار به فروش می‌رسند. اگر شما به دنبال خرید لباس بندری هستید باید بگوییم که در بازار ستاره به این خواسته‌ی خود نیز خواهید رسید.

دستگاه‌ خودپرداز بانک‌های ملی، صادرات و سپه هم در جلوی در ورودیِ این بازار وجود دارد که این موضوع یکی از مزیت‌های این بازار است.

از مزیت‌های دیگر این بازار به وجود 5 در خروج آن می‌توان اشاره کرد. افراد با توجه به مقصد بعدی که دارند از یکی از این درها خارج می‌شوند و از این طریق به مقصد بعدی هم نزدیک شد‌ه‌اند زیرا هر در به یک خیابان در قشم منتهی می‌شود و کار را برای مسافران بسیار راحت کرده است.

سخن پایانی

در مورد پوشش زنان جنوبی باید گفت که با ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی بدون شک آثار هنری بی نظیری خلق می‌شود. حتی در حال حاضر و امروزه نیز بسیاری از زنان و دختران مناطق دیگر کشورمان شاید به استفاده کردن از پوشش‌های جنوبی علاقمند باشند. شاید شما به دنبال یک استایل به روز اما با اصالت و اصیل باشید. مزون سلست این امکان را برای شما به راحتی فراهم کرده است. پیراهن هایی برگرفته از اصالت و زیبایی، لباس‌های زنانه جنوبی هستند که حتی در برخی از آن‌ها گلدوزی و هنر های دستی وجود دارد که شما را به سمت خود جذب می کند از این موضوع نیز بگذریم که ترکیب رنگ لباس های جنوبی خود به اندازه‌ی کافی منحصر به فرد و خاص هستند.

اگر به دنبال یک استایل جذاب، با کیفیت، با قیمت عالی و حتی راحت با لباس های زنانه جنوبی هستید که بیانگر اصالت هم باشد از مزون سلست حتما دیدن کنید.

چرا پوشش زنان و مردان جنوبی همچنان استفاده از آنها پا برجاست؟

پوشش زنان و مردان هرمزگانی، به صورت هنری است که با وجود اینکه زمان زیادی گذشت است هنوز به دلیل استفاده‌ی مردمان جنوب از آنها، خیلی رنگ و بوی کهنگی به خود نگرفته است و به لحاظ نقش، طرح و رنگ زیبایی خاص خود را دارد؛ ترکیب رنگ لباس های جنوبی فوق العاده‌اند.

موضوع دارای اهمیت در لباس زنان هرمزگانی چیست؟

موضوع دارای اهمیت در لباس زنان هرمزگانی بسته به نوع پارچه و رنگ آن است و جنس پارچه‌هایی که برای پیراهن‌های زنانه انتخاب می‌شود به دلیل گرمای هوا به طور معمول و معمولا سبک و نازک است تا جریان هوا به راحتی از میان آن عبور کند. علاوه بر این در انتخاب رنگ لباس از رنگ‌های روشنی که گفته شد، زیاد استفاده می‌شود....

در ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی بیشتر چه رنگ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

ترکیب رنگ لباس های جنوبی جایگاه بسیار ویژ‌ه‌ای دارند و یک عنصر اصلی هستند. از جمله ترکیب رنگ لباس‌های جنوبی در پوشش زنان به آبی، سبز، صورتی و حتی بنفش می‌توان اشاره کرد.

امتیاز دهید post

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *