لباس بومی و محلی جنوبی

نحوه آماده‌سازی و دوخت لباس‌های زنانه

نحوه آماده‌سازی و دوخت لباس‌های زنانه

شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که چگونه یک پوشاک تولید می‌شود و چه اتفاقاتی بر روی پارچه انجام می‌گیرد که در نهایت یک لباس‌های زنانه برای ما آماده و حاضر برای پوشیدن می‌شود. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم یک کارخانه‌ی تولید پوشاک را مورد بررسی قرار دهیم تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

همان‌طور که قطعا اطلاع دارید هر کاری نیاز به دانش دارد تولید پوشاک نیز به همین صورت است و اگر شما فردی هستید که در این زمینه یعنی تولید و دوخت لباس‌های زنانه علم زیادی ندارید امکان دارد فهم مطالب این مقاله برایتان اندکی دشوار باشد به هر منوال ما برای بررسی مراحل تولید پوشاک و دوخت لباس‌های زنانه یک تولیدی بزرگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در ابتدا با کارکنان تولید دوخت لباس‌های زنانه صحبت کردیم. در محتوای مطالب و صحبت‌های آنها اعتراض‌ها و نارضایتی‌هایی مانند اینکه انعطاف‌پذیری در کارخانه پایین است، تا خیر‌هایی در کار وجود دارد و برخی از تدارک‌ها زمان بسیار زیادی می‌برند وجود داشت.

نحوه آماده‌سازی و دوخت لباس‌های زنانه

دوخت لباس‌های زنانه و مراحل آن

همان‌طور که در معرفی انواع لباس زنانه خواندید مشاهده و دیدن مراحل دوخت لباس‌های زنانه باعث می‌شود که شما خودتان هم متوجه این فرایند پیچیده شوید و درک شما از این مطلب باعث می‌شود تا انتظارتان را به‌صورت منطقی‌تری بیان‌کنید. علاوه بر اینکه فهم این مراحل کمک می‌کند تا شما از کار تولیدکنندگان هم درک بهتری داشته باشید.

ما برای انجام تمام کارها در ابتدا نیاز داریم که یک طرح و قالب اولیه در رابطه با آن داشته باشیم. در رابطه با تولید و دوخت لباس‌های زنانه هم این موضوع رعایت می‌شود بعد از فکر در رابطه با طرح اولیه،  یک مجموعه اطلاعات فنی (techpack) یا تصویر CAD ساخته می‌شود. اگر شما می‌خواهید کارتان بدون هیچ نقصی باشد، برای تبدیل ایده‌هایتان به یک تصویر فنی و ساخت برگه مشخصات  ،(spec sheet)ما شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این زمینه با یک طراح و سازنده‌ی مجموعه‌ی اطلاعات فنی صحبت کنید و از او برای پیش‌بردن کارهایتان کمک بگیرید. برای برش زدن الگوها نیز بهتر است آنها را به یک سازنده‌ی الگو بدهید تا الگوها را به طور دقیق و بدون نقص برش زند. بعد از انجام مراحل بالا حال باید الگوهای برش زده شده را به تولیدکننده تحویل دهید.

 

الگوهای کاغذی و دیجیتالی

بسیاری از تولیدکنندگان لباس حین تولید و دوخت لباس زنانه مطرح می‌کنند که به‌جای الگوهای کاغذی به الگوهای دیجیتالی نیاز دارند که این موضوع کاملا منطقی است به دلیل اینکه برای دوخت لباس‌های زنانه بعضی اوقات باید از الگوهای دیجیتالی استفاده شود تا کار بدون نقصی تولید شود. علاوه بر اینکه در دنیای امروز دیگر جایی برای نگهداری الگوهای کاغذی نیست وقتی می‌شود تمام الگوهای دیجیتالی را در یک فایل نگهداری و ذخیره کرد. سازندگان الگو برای اینکه الگوهای کاغذی را بتوانند به الگوهای دیجیتالی تبدیل کنند، الگوهای کاغذی را بر روی یک تابلوی بزرگ که به آن دیجیتایزر می‌گویند قرار می‌دهند و بعد از انجام این کار الگوهای کاغذی را با استفاده از نرم‌افزار Assyst وارد سیستم خود می‌کند.

برای اینکه آن الگو بر روی نرم‌افزار ظاهر شود باید هرکدام از بخش‌های الگو توسط یک وسیله‌ی دستی که از تمام نقاط الگو عکس برداری نیز می‌کند اندازه گیری شود بعد از انجام این فرایند طولانی الگوی بر روی نرم‌افزار به نمایش درمی‌آید. چرا این فرایند طولانی است؟ در دوخت لباس‌های زنانه برخی از آنها ده قسمت دارند و همین موضوع باعث می‌شود این کار زمان زیادی ببرد.

نحوه آماده‌سازی و دوخت لباس‌های زنانه

دسته‌بندی الگوهای دیجیتالی سازی شده

شاید برایتان سوال شود که ایرادات الگوها مثل ناصافی‌ها در کجا برطرف می‌شوند که باید به شما بگوییم هیچ جای نگرانی نیست به دلیل اینکه زمانی که الگوها در سیستم سازنده الگو قرار می‌گیرند تمام ایراداتشان بررسی و رفع می‌شود. بررسی و رفع مشکلات احتمالی الگوها زمانی که الگوها به‌صورت دیجیتالی باشند بادقت بیشتری انجام می‌شود، سازنده الگو بادقت تغییرات ظریف را در دوخت لباس‌های زنانه انجام می‌دهد.  همه‌‌ی اندازه‌گیری‌ها باید دقیق باشند و به‌صورت حقیقی اتفاق بیافتند اگر الگوهایی که در نهایت تولید شدند بدون هیچ نقصی باشند و بر اساس اندازه‌های حقیقی برش خورده باشند کارخانه برای اندازه‌های دیگر نیز می‌تواند از آنها استفاده کند‌.

فرستادن و آماده‌سازی الگوها برای بخش تولید

به مرحله‌ی چاپ الگوها بر روی پلاتر رسیده‌‌ایم ما در این مرحله به یک نقشه‌ی مناسب نیاز داریم که متخصص کارخانه باید تمام قسمت‌های الگو را با ترتیب معین و مشخصی با توجه به طول پارچه، عرض رول، و کل مواردی که باید با توجه به اندازه‌ها تنظیم شوند طراحی و با آن طرح هماهنگ کند. تمام این مراحل گفته شده باید با سرعت بسیار زیادی انجام شوند زیرا الگوها دیگر در سیستم قرار گرفته‌اند و سرعت انجام کارها باید بالا برود. بعد از این مرحله کارخانه باید از طریق نرم‌افزاری که برای طراحی نقشه و دوخت لباس‌های زنانه به کار می‌رود، یک استفاده‌ی بهینه و مناسب برای پارچه‌ها در نظر بگیرد. نرم افرارها معمولا این کار را به طور دقیق و خوبی انجام می‌دهند اما این موضوع نیز مانند دیگر موضوعات قطعا جای رشد بیشتری دارد. اگر در کارخانه‌ی تولیدات پوشاک یک متخصص حرفه‌ای وجود داشته باشد بدون شک طرح‌هایی که نرم افزار ارائه داده است را با خلاقیت خود بسیار هم بی نقص‌تر می‌کند. در یک استفاده‌ی مفید و بهینه ۷۰-۸۰% پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر میزان که اندازه‌ها دقیق باشند به همان میزان‌ها پارچه‌ی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که در مقاله خرید عمده لباس زنانه بندری خواندید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف پارچه برای دوخت لباس‌های زنانه به‌عنوان یک نمونه و برای تولید عمده از همان مورد تفاوت زیادی می‌تواند داشته باشد.

برش پارچه

طرح‌هایی که کارخانه برای لباس‌هایش در نظر دارد توسط پلاتر چاپ می‌شوند بعد از این مرحله برش پارچه اتفاق می‌افتد. زمان برش اهمیت بسیار زیادی وجود دارد که چیزی تکان نخورد در صورت تکان خوردن الگوها، طرح مدنظر دچار مشکل می‌شود به همین دلیل الگوها بر روی یک کاغذ مخصوص که به پارچه مستقیماً می‌چسبد، پرینت گرفته می‌شوند، دراین صورت هیچ لغزشی هم در حین کار به وجود نمی‌آید. در برش اولیه ممکن است احساس کنید برش تمیزی شکل نگرفته است، اما همان‌طور که از اسمش مشخص است آن برش، برش اولیه است و بعد از آن، کارخانه با تیغه‌های ظریف‌تری کار را اصلاح و ترمیم می‌کند‌.

مدل برش در رابطه با دوخت لباس‌های زنانه عمده متفاوت است و مانند برش‌های دیگر که به صورت دستی است اتفاق نمی‌افتد. در برش لباس‌های عمده زنانه، آن پارچه‌هایی که شبیه به هم هستند به طور دقیق روی یکدیگر قرار می‌گیرند و بعد برش اتفاق می‌افتد در این صورت حجم زیادی از پارچه‌ها در یک لحظه برش خورده‌اند. در انجام این کار علاوه بر شباهت پارچه‌‌ها، تولیدکنندگان به نکات دیگری مانند ضخامت پارچه نیز توجه می‌کنند. به‌عنوان مثال جنس و ضخامت کتان و ویسکوز با یکدیگر متفاوت است پس در نتیجه برش هم‌زمان آنها با یکدیگر اشتباه است. دقت داشته باشید که برای برش همزمان بررسی‌های زیادی را باید انجام دهید و انجام اینکار بدون دقت باعث می‌شود تمام برش و پارچه‌ی شما خراب شود، حتی اگر درصد کمی احتمال دادید که ترکیب پارچه‌ها با یکدیگر ناسازگاری دارد از روش برش هم‌زمان استفاده نکنید.

در صورتی که ترکیب پارچه‌ها با یکدیگر سازگار بود و مشکلی برای برش همزمان آنها نبود اینکار را انجام دهید. حال پارچه‌های برش خورده‌ی زیادی آماده شده‌اند. به مرحله‌ی بعد برویم‌.

مجموعه‌ای برای خیاط‌ها

پارچه‌های برش خورده به مجموعه‌های خیاطی فرستاده می‌شوند‌. برای اینکه سرعت تولید بالاتر برود کارهای شبیه به هم در گروه‌های یکسان قرار می‌گیرند در این صورت سرعت تکمیل دوخت لباس‌های زنانه بالاتر می‌رود. در طی سالیان کارخانه‌ها و مجموعه‌های خیاطی در راستای هر چه زودتر و بهتر تولید پوشاک تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

نحوه آماده‌سازی و دوخت لباس‌های زنانه

لباس‌های زنانه

همان گونه که در معرفی انواع لباس های جنوبی خواندید برای مرحله تولید، باید رنگ نخ‌ های مناسبی مطابق با رنگ پارچه برای دوخت لباس‌های زنانه انتخاب گردد. در غیر این صورت ترکیب لباس به هم خواهد ریخت و آن همخوانی لازم را نخواهد داشت. نخ‌های بسیاری متنوعی وجود دارد که رنگ‌های بسیار زیادی دارند ممکن است به طور دقیق رنگ نخی که عین پارچه باشد یافت نشود اما تلاش کنید تا نزدیک‌ترین رنگ به پارچه را انتخاب و خریداری کنید‌. منظور از تزئینات، الاسیتک‌ها، زیپ‌های گوناگون، دکمه‌های متنوع و… است که در دوخت لباس‌های زنانه به شدت کاربردی و زیبا هستند.

 

چرخ‌خیاطی

در مطلب رقیب لباس های بومی خواندید متخصصین معمولا مجموعه‌ای از پارچه‌های برش خورده برای دوخت لباس‌های زنانه دارند و آماده ساخت نمونه هستند، اما ابتدا باید تجهیزات را آماده کنند.

همان‌طور که گفتیم پارچه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و جنس‌های یکسانی ندارند، با این اوصاف هر چرخ‌خیاطی هم باید متناسب با همان پارچه تنظیم شود و با یک تنظیم تمام دوخت‌ها را نمی‌توان انجام داد. قرقره‌ها، نخ‌ها، رنگ‌ها و تنظیمات چرخ خیاطی همگی باید مطابق با پارچه‌ی جدیدی که خیاط در حال کار بر روی آن است تغییر کند. به عنوان مثال یکی از کارهایی که خیاط انجام می‌دهد این است که 6 قرقره نخ از رنگ‌هایی که بیشترین نزدیکی به پارچه را دارند در چرخ خیاطی قرار می‌دهد و آنها را امتحان می‌کند تا از نزدیکی رنگ آن نخ‌ها به پارچه اطمینان پیدا کند.

 

دوزندگی

بعد از انجام دقیق  مراحل بالا و اطمینان داشتن از تنظیمات درست چرخ خیاطی و انتخاب رنگ‌ها، خیاط وصل کردن قطعات پارچه به یکدیگر را شروع می‌کند.

 

تکمیل نهایی کار

بعد از آنکه دوخت لباس‌های زنانه به پایان رسیدند حال برای بررسی اندازه‌ی آنها براساس برگه‌ی مشخصات باید لباس‌ها به واحد بررسی برده شوند. اگر در این مرحله هیچ مشکل و ایرادی نبود، لباس‌ها برای پوشیدن آماده هستند. لباس‌هایی که اندازه و سایز آنها دقیق بود و هیچ ایرادی نداشتند به سراغ تولید و سفارش انبوه آنها می‌روند.

تمام مراحل دوخت لباس‌های زنانه که تا به اینجا برایتان گفتیم تنها در نیمی از روز باید انجام شود. البته این زمان در صورتی است که تمام عوامل در بخش‌های مختلف حضور داشته باشند در غیر این صورت انجام این مراحل قطعا زمان بیشتری خواهد برد. برای دوخت لباس‌های زنانه در بخش ساخت نمونه شما با حدود 5 یا 6 نفر در ارتباط هستید. در بخش ساخت نمونه، نمونه وارد 5 دپارتمان مختلف یعنی ساخت الگو، طرح‌بندی پلاتر، اجزا، تزئینات نمونه و نهایتاً کنترل کیفیت می‌شود.

با توجه به توضیحات بالا در رابطه با دوخت لباس‌های زنانه قطعا اکنون شما هم به عنوان یک خریدار متوجه سختی و فشار کار شده‌اید. این فرایند نیز مانند تمام فرایند‌های دیگر نیاز به آماده ‌سازی، تنظیمات و کار با تیمی متخصص دارد.

سخن پایانی

تولید کنندگان لباس اکثرا این اطلاعات را به اشتراک نمی‌گذارند یا اجازه نمی‌دهند که مردم یک روز را با آنها سپری کنند تا فرآیند کاری‌شان را مشاهده کنند. امیدواریم این مطلب برای تمام افرادی که با کارخانه‌ ها سر و کار دارند و یا می‌ خواهند در مورد مراحل ساخت نمونه به اطلاعات دست یابند، سودمند و مفید باشد و درک کنند که این یک فرآیند بسیار پیچیده و دقیق است و نمی توان انتظار داشت که آن را در یک دقیقه و به آسانی انجام داد.

 

مشاهده مراحل تولید پوشاک و دوخت لباس‌های زنانه چه کمکی به ما می‌کند؟

کمک می‌کند تا این فرآیند را درک و انتظارات خود را به درستی بیان کنیم. این کار ما را قادر می‌ سازد تا رابطه بهتری با تولید کنندگان لباس برقرار کنیم.

چرا برخی تولیدکنندگان عنوان می‌کنند برای نمونه و تولید مناسب الگوهای کاغذی باید دیجیتالی شوند؟

زیرا برخی از کارها را نمی ‌توان توسط الگوهای کاغذی انجام داد.

چه زمانی نقص‌ها و بخش‌های ناصاف الگو را میتوان درست کرد؟

وقتی الگوها در سیستم سازنده الگو قرار دارد، نقص ‌ها و بخش ‌های ناصاف به راحتی می ‌توانند تنظیم و درست شوند.

4/5 - (1 امتیاز)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *