لباس بومی و محلی جنوبی

نحوه ست کردن لباس زنانه بندری

نحوه ست کردن لباس زنانه بندری

تنوع و گوناگونی لباس در کشور ما باعث شده است تا طراحان مد با توجه به نژاد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی هر منطقه دست به طراحی لباس زنانه بندری بزنند. همانطور که قبلا در مطلب از کجا لباس زنانه بندری تهیه کنیم خواندید یکی از مناطق بومی در ایران که لباس زنانه بندری و پوشش خاص خود را دارا میباشد بندر عباس است. مردم در این منطقه از ایران دارای لباس های خاص و ویژه‌ای هستند.مردم بندر عباس پوشش مناسب و خاص خود را دارند که شامل انواع پیراهن، تونیک و شلوارهای کار شده است. این لباس ها که کندوره، اشکم، لباس های چین دار و ساده شلالیمی، آستین فراخ، زری بافی و غیره هستند که تن خورهای بسیار زیبایی نیز دارند.

لباس های بندری به طور معمول تن پوش هایی هستند که با هنر دست آمیخته شده‌اند. بیشتر این لباس زنانه بندری ها از طراحی آمیخته با فرهنگ و سنن کشورهای گوناگونی مانند هند و پاکستان را شامل می شوند.

نحوه ست کردن لباس زنانه بندری

پیش تر در معرفی انواع لباس جنوبی خواندید بیشتر و مجموع لباس های بندری با هنر هایی مانند سوزن دوزی و زری دوزی طراحی می‌شوند. هر کدام از این لباس زنانه بندری ها طرح و مدل خاص و منحصر به فرد خود را دارند که بسیار زیبا و جذاب نیز می باشند.

در حال حاضر نیز لباس هایی با سبک و سیاق بندری در دنیای مد برای خانم هایی که طرفدار زیبایی و همچنین طرح های سنتی را دوست دارند جایگاه خود را باز کرده است و مورد استقبال این افراد قرار گرفته است. لباس های بندری انواع و نمونه های بسیار گوناگونی دارد، که با توجه به نوع طرح های سوزن دوزی آنها را می‌توان انتخاب و خریداری کرد.

در این مطلب تلاش شده است تا شما با نمونه هایی از انواع مدل لباس زنانه بندری آشنا شوید که از این طریق به راحتی می تواند ایده های خوبی را برای ست کردن لباس بندری زنانه به دست آورید.

لباس زنانه بندری سنتی جنوبی

پیراهن زنان هرمزگان؛ مانند روشنایی آفتاب:

گرمای سوزان و هوای شرجی بندرعباس، باعث شده است پوشش مردمان خونگرم جنوب تحت تاثیر قرار گیرد.

به همین علت هم زنان هرمزگانی پارچه هایی که برای ست کردن لباس زنانه بندری و پوشش خود استفاده می‌کنند جنسشان سبک، خنک و نازک است.

که بیشتر با رنگ هایی شاد مانند: آبی، صورتی، بنفش و سبز نیز دیده می شود.

کَندوره، گَوَن، اُشکُم، نُشتَه، آستین فراخ، کِلوش، عجمی، چینی، گشاد عربی و ساده شلالی از انواع مختلف پیراهن های زنان هرمزگانیست که در ست کردن لباس زنانه بندری زنانه‌ی آنها دیده می‌شوند.

انواع مدل لباس زنانه بندری سنتی جنوبی قشم

کَندوره؛ چهاردرزی قدیم از لباس زنانه بندری سنتی جنوبی:

“کَندوره”(در گذشته به آن“چهاردرزی” نیز می گفتند)، این پوشش از مشهورترین و رایج ترین پوشش‌های زنان بندر عباسی به شمار می رود که ست کردن لباس زنانه بندری زنانه همراه با صندل رنگین کمان بسیار ترکیب جذابی می‌شود.

جالب است این نکته را بدانید که این پیراهن زیبا و خاص در قرن هشتم میلادی توسط عرب های مسلمان به جنوب کشور اسپانیا و ایتالیا نیز برده شد.

و به همین علت در زبان اسپانیایی به آن پیراهن “گاندورا” نیز می گفتند.

شکل رایج این پیراهن به شکل اندامی دوخته میشود.

این پیراهن دارای دو برش از سرشانه تا پایین دامن و برش در خط کمر می‌باشد.

از لحاظ قد تا زیر زانو است که در این صورت زیبایی شلوارهای جذاب بندری به چشم می خورد.

همچنین این مدل پیراهن به شکل آزادتر، بلندتر (تا مچ پا) و بدون برش در ناحیه ی کمر هم دوخته می‌شود که می‌توان گفت این مدل از کشورهای عربی ناحیه خلیج فارس تاثیر پذیرفته و وارد شده است.

به صورت کلی پیراهن کَندوره یقه ای گرد و جلو بسته دارد که با نواردوزی های زیبا در ناحیه کمر، برش سرشانه، یقه و همچنین قسمت مچ آستین و پایین دامن تزئین و مزین شده است.

قبل تر در معرفی پارچه لباس جنوبی پارچه هایی که برای دوخت پیراهن های زنان هرمزگانی استفاده می شود رنگ هایی روشن و شاد دارند و همچنین گلابتون دوزی و رودوزی ها نیز بسیار زیبا و چشم نواز می باشد.

که با اشکال مختلفی مانند پیچک تُرنج، گُل ساعتی، گل‌های اسلیمی‌، بته جقه‌ا‌ی، انواع گل‌ها و… زیبایی پارچه ها را دو چندان می کند.

شلوار بندری؛ پوشش خاص و ماندگار زنان جنوب:

لباس زنانه بندری سنتی جنوبی: جذابیت این شلوار به تنوع در تزئینات دمپای شلوار است به همین دلیل پیشنهاد ما این است که یکبار این شلوار را با صندل هرمز نارنجی امتحان کنید.

گلابتون دوزی، سنگ دوزیهای تزئینی و پولکهایی که توسط دستان هنرمند زنان جنوب، دوخته شده‌اند به شلوار زیبایی زیادی می بخشند.

حالت کلی شلوار بندری که به “دمپا تنگ”یا “دم تنگ”شهرت دارد، به این شکل است که از کمر تا زانو گشاد و حالت لوزی شکل دارد و از زانو تا مچ جذب و تنگ می باشد.

و به علت تنگ بودن دمپای شلوار قسمت داخلی این را به صورت چاک دار همراه با زیپ یا  دکمه می دوزند تا پوشیدن آن راحت تر باشد.

کمر این نوع شلوار نیز لیفه دارد و با پارچه یا کش محکم بسته می شود. این شلوار ها به دو صورت برای استفاده روزمره و مجلسی دوخته می شوند و خانم‌ها به راحتی می‌توانند لباس زنانه بندری زنانه خود را با این شلوار ست کنند.

در حالت اول جنس پارچه ها چیت، تترون و پوپلین است.

اما برای ست کردن لباس زنانه بندری برای مراسم و مجالس عروسی دیگر از پارچه های ضخیم و زری دار مثل ساتن، اطلس و زربفت برای دوخت شلوار بندری استفاده می‌شود.

پیراهن کمرچین(دور چین) از لباس زنانه بندری سنتی جنوبی :

این پیراهن زیبا که از قدیمی ترین پوشش زنان جنوبی است یا یقه ای گرد و بالاتنه ای ساده دارد و یا یقه ی آن هفت و دارای برشی دالبری شکل است که در زیر سینه قرارمی گیرد.

اگر بخواهیم از دیگر ویژگی های این پیراهن بگوییم باید گفت که آستین این پیراهن دو تکه است یعنی قسمت مچ آستین همراه با چین های ریزی به آستین اصلی دوخته می شود این پیراهن را حتما با صندل شعله امتحان کنید، پشیمان نمی‌شوید.

ست کردن لباس زنانه بندری زنانه‌ی زیبا با این صندل بی نظیر است. پایین تنه ی این پیراهن که قسمت دامن آن می باشد با برشی از بالاتنه جدا شده سپس به دامن چین هایی می‌دهند و به بالاتنه می دوزند.

همچنین بلندی این پیراهن را تا زانو در نظر می‌گیرند و هر درز و برشی که در این پیراهن وجود داشته باشد را معمولا با نواردوزی های زیبا تزئین می کنند.

در مراسم عروسی ست کردن لباس زنانه بندری این پیراهن با یقه ای دلبری، سینه پویی، سینه کفتری و ذوزنقه ای همراه با پارچه های اطلس و گرانبها دوخته می شود.

ولی برای استفاده روزمره آن را به طور ساده تر همراه با یقه‌ای ساده از پارچه های چیت، وال و نخی می دوزند و استفاده می‌کنند.

برای ست کردن این لباس زنانه بندری زنانه از شلواری گشاد استفاده می‌کنند.

بخاطر کوتاه بودن این پیراهن آن را باشلواری گشاد می‌پوشند که گشادی شلوار از کمر تا مچ به یک اندازه (تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر) می باشد که با این اوصاف بی شباهت به دامن نیست.

کمر این نوع شلوار لیفه داشته و روی آن تزئیناتی دوخته می‌دوزند که بسته به مناطق مختلف، نوع آن نیز متفاوت و گوناگون می‌شود.

نحوه ست کردن لباس زنانه بندری

چادربندری؛ با اهمیت ترین لباس زنانه بندری سنتی جنوبی:

همانطور که در معرفی انواع لباس زنانه خواندید چادر، یکی از اجزای اصلی و مهم پوشش زنان جنوبی است که در انتخاب آن، زنان حساسیت زیادی به خرج می‌دهند.

طوری که زمان خرید، دنبال پارچه ای برای ست کردن لباس زنانه بندری می‌گردند که تنها و فقط یک قواره از آن در بازار موجود باشد.

این موضوع آنقدر اهمیت دارد که یک تازه عروس در جهیزیه ی خود علاوه بر داشتن چادر نماز و مشکی، حداقل ۷ نوع چادر دیگر در طرح و رنگ های مختلف و گوناگون نیز دارد.

این چادرها که دارای طرح هایی همچون گل های ابریشمی، خاص و زیبا هستند معمولا به رنگ های قهوه ای، خردلی و خاکستری مایل به آبی دیده می شوند.

صندل‌های لارک با این چادرهای برای ست کردن لباس زنانه بندری زیبا و خاص به شدت جذاب می‌شوند. زنان جنوب چادر را ست کردن لباس بندری به دو حالت سر می کنند و از آن استفاده میکنند.

نام حالت اول” لا نیم لا “ است که در این حالت زنان گوشه ای از چادر را با دست بر روی دوش‌شان می‌اندازند و طرف دیگر را آزاد می‌گذارند.

نام حالت دوم “کول زدن” است که در این حالت زنان چادر را به دو قسمت تقسیم می‌کنند و از طرف چپ، چادر را دور صورت به صورت هلالی می‌پیچند.

و دو لبه آن را در زیر گلو محکم می کنند و لایه ی دیگر چادر را در زیر بغل و با دست راست می گیرند. جنس اکثریت پارچه‌ی این چادرها هم هندی، ژاپنی و پاکستانی است.

چادرهای ایرانی به علت ضخیم بودن پارچه‌شان و نداشتن تنوع در نقش و طرح مورد استفاده زنان جنوبی قرار نمی گیرند.

انواع مدل لباس زنانه بندری

بُرقِع؛ قابل توجه ترین پوشش لباس زنانه بندری سنتی جنوبی:

این پوشیه ی (نقاب) جذاب و مرموز که به نام های “بُرکِه”،بَتولِه”و “تَبیلِه” نیز خوانده می شود، در واقع می‌توان گفت که حجابیست که علاوه بر استفاده و کارکرد زینتی، در برابرآفتاب سوزان و داغ جنوب از صورت و چشم‌های زنان بندی نیز محافظت می‌کند.

برقع دارای انواع طرح، رنگ و گاهی تزئینات مختلف است. به عنوان مثال بعضی از آنها سایزشان بزرگ است و تقریبا تمام صورت (به جز چشم ها) را می پوشاند ولی بعضی دیگر نیز کوچکتر و اطراف چشم ها و قسمتی از صورت نیز در آن مشخص است.

جنس پارچه ی برقع نیز بسته به مناطق متفاوت جنوب، مختلف می باشد. (پارچه های چرمی، ابریشم، کتان، نخی و پلی استر و… ).

انواع مدل لباس زنانه بندری جنوبی

نکته‌ی قابل توجه و جالب در رابطه با برقع این است که مجرد یا متاهل بودن، پیر و جوان بودن زنان بندری و همچنین محلی که در آن زندگی می کنند، از روی برقعی که استفاده می کنند قابل تشخیص است.

به عنوان مثال دختران جوان از برقع‌هایی به رنگ زرد یا نارنجی استفاده می کنند. دخترانی که به تازگی عقد کرده اند چهره ی خود را با برقعی ساده و بدون تزئین به رنگ زرشکی می پوشانند.

از رنگ‌های قرمز و نارنجی نو عروسان و زنان متاهل جوان استفاده می‌کنند.

زنان میانسال و آنهایی که بچه‌های بزرگ‌تری دارند از برقع‌هایی استفاده می‌کنند که دور آنها مشکی است. زنان مسن و بیوه برقع‌هایی به رنگ مشکی به صورت خود میزنند.

جالب است این نکته را بدانید:

که زنان هرمزگانی از برقع فقط در روز و تا قبل از اذان مغرب استفاده می کنند به دلیل اینکه این اعتقاد را دارند که پوشیدن برقع در هنگام شب شگون ندارد.

نحوه ست کردن لباس زنانه بندری

روسری زنان بندری؛ به درخشندگی و زیبایی خورشید:

“جِلبیل” ،”اَورنی” و “لِیسی” سه نوع روسری مورد استفاده ی زنان بندری است که دارای تزئیناتی چشم نواز، زیبا و خاص می باشند.

جلبیل (به معنای چادر فراخ) روسری نفیسی است.

جنس آن توری و رنگش سیاه است (۲ متر در ۱ متر)انواع مختلفی نیز دارد.

این روسری زیبا دارای رودوزی ای میباشد که توسط نوارهای نقره‌ا‌ی یا طلایی باریک با نقوش ستارگان، پَر، طرح خرچنگ، دانه دانه‌ای، گوشواره‌ای، تصویر شاهین، گل اشرفی و… در تمام طول و عرض روسری دوخته می‌شوند که به این رودوزی،“خوس دوزی” می‌گویند.

ست کردن لباس زنانه بندری زنانه با صندل لارک فوق العاده است. حتما این ست بندی زنانه‌ی زیبا را امتحان‌ کنید.

اَورنی :

استفاده از این روسری نسبت به جلبیل، ساده تر است. جنس پارچه ی این روسری حریر و شیفون می باشد که با پولک دوزی و گلدوزی های زیبا به شکل گل های بته جقه ای، گل بادامی و… تزئین می‌شود

علاوه بر این قسمت داخلی این روسری را با نخ های طلایی و نقره ای چرخدوزی می کنند.

از رنگ های شاد و جذاب در اورنی استفاده می‌شود که معمولا با لباس زنانه بندری که برتن می‌کنند، هماهنگی دارد. روش سر کردن آن (که به آن “کول” میگویند) به این شیوه است که آن را دور سر و صورت خود می پیچند و درنهایت قسمتی از آن را روی سینه ی خود رها می کنند.

لِیسی:

آخرین سرپوش زنان جنوبی، نامش “لِیسی” است که شالی به نسبت بزرگ است و زنان بندری از آن به عنوان چادر، هنگام مهمانداری و کار استفاده می کنند.

جنس پارچه ی آن وال است که به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند لطافت، نرمی و همچنین رنگبندی های شاد و روشن، بهترین گزینه و انتخاب برای زنان بندری در برابرگرمای سوزان جنوب می‌تواند باشد.

نحوه ست کردن لباس زنانه بندری

جالب است این نکته را بدانید که:

پوشش زنان هرمزگان تقریبا شبیه به پوشش پاکستانی ها، هندی ها و کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس است.

همجواری و نزدیکی استان هرمزگان با این کشورها، پوشش و فرهنگ مردمان جنوب را تحت تاثیر خود قرار داده است.

سخن پایانی

ست کردن لباس‌های بندری زنانه به دلیل زیبایی بی نظیر آنها با انواع صندلهایی که در مطلب بالا به آنها اشاره شد زیبا و خاص هستند. امیدواریم پیشنهادات ما در رابطه با ست کردن لباس‌های بندی زنانه برایتان مفید بوده باشد.

چادرهای ایرانی به چه دلیل مورد استفاده زنان جنوبی قرار نمی‌گیرند؟

چادرهای ایرانی به علت ضخیم بودن پارچه‌شان و نداشتن تنوع در نقش و طرح مورد استفاده زنان جنوبی قرار نمی گیرند.

جنس اکثریت چادرهای جنوبی چیست؟

جنس اکثریت پارچه‌ی این چادرها هم هندی، ژاپنی و پاکستانی است.

چه موضوعاتی از روی برقع مورد استفاده‌ی زنان بندری مشخص می‌شود؟

مجرد یا متاهل بودن، پیر و جوان بودن زنان بندری و همچنین محلی که در آن زندگی می کنند، از روی برقعی که استفاده می کنند قابل تشخیص است.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *