لباس بومی و محلی جنوبی

معرفی لباس های سنتی قشمی مناسب برای سفر عید

معرفی لباس های سنتی قشمی مناسب برای سفر عید

در ایران قومیت های مختلفی وجود دارد و بسیاری از آنها لباس های سنتی مخصوص به خود را دارند در جنوب کشور و جزیره قشم قومیتی مانند آذری، گیلکی، کرد و غیره وجود ندارد، اما لباس های خودشان یکی از جذاب ترین و متفاوت ترین لباس های محلی کشور است.

لباس سنتی قشم در طرح و رنگ تنوع زیادی دارد نارنجی، قرمز، بنفش، صورتی، آبی و سبز از جمله رنگ‌هایی هستند که بیشتر در لباس‌ های سنتی این منطقه استفاده می‌شوند و تقریبا رنگ‌های گرمی هستند این لباس آنها نه تنها فرهنگ و سنت آنها را نشان می دهد بلکه معنای خاصی نیز دارد در زنان حتی وضعیت تاهل آنها را می توان از روی پوشش آنها تشخیص داد.

معرفی لباس های سنتی قشمی مناسب برای سفر عید

برخی معتقدند لباس محلی قشم برگرفته از لباس های هندی و عربی است زیرا لباس های سنتی آن ها بیشتر شبیه لباس  امارات است و نقوشی که به کار می برند شبیه هند است البته نمی توان این فرضیه را کاملا صحیح دانست، اما منتفی نیست که لباس هایی که در سفر به این کشورها می پوشیدند از یکدیگر الهام گرفته باشند.

بنابراین به راحتی می توانید برای خرید لباس های سنتی و محلی قشم و برای خرید لباس از قشم به صورت مستقیم وارد فروشگاه اینترنتی سلست شوید و به طور مستقیم در جایی از ایران هستید سفارش خود را ثبت کنید.

پوشش سنتی زنان

لباس های سنتی و آداب و رسوم بخشی از هر فرهنگ محلی است پوشش سنتی مردم قشمی به ویژه زنان بسیار متمایز و متشکل از آمیزه‌ای از آداب و رسوم هندی، ایرانی و آفریقایی است به طور کلی فرهنگ مناطق و جزایر جنوبی ایران با سایر نقاط کشور متفاوت است چیزی که بلافاصله به ذهن می رسد لباس های سنتی زنانه است.

لباس های سنتی زنان این جزیره بلند و به نام کِندور یا کندوره، شلوار با کارهای ویژه سوزنی، روسری رنگارنگ به نام لِیسو، ماسک سنتی برقع (برکا) و حصیر سنتی چیدا شامل می شود که می توانید از فر.شگاه سلست تهیه نماید.

برخی از خانم ها نیز لوازم طلایی را به ماسک های خود اضافه می کنند در واقع تمام لباس های سنتی دست ساز هستند همچنین یک روسری نرم با دستبند به نام جلوی وجود دارد که در عروسی ها به جای لیسو استفاده می شود.

 

خرید لباس از فروشگاه اینترنتی سلست

ساکنان جزیره قشم نیز مانند سایر اقوام ایرانی سبک سنتی پوشش خود را دارند زنان بومی این جزیره بدن و صورت خود را با لباس های رنگارنگ و چشم نواز می پوشانند آب و هوای گرم این منطقه دلیل اصلی پوشیدن لباس های بلند و باریک به نام کندور است کندور شامل شلوارهای گشاد است که در قسمت پایین با نخ های طلایی تزئین شده است این سبک لباس محلی نه تنها نشان دهنده ذوق و سلیقه عالی آنها در مد است، بلکه باورهای سنتی آنها را نیز نشان می دهد و حتی برخی برای پوشاندن تمام لباس های خود روسری می پوشند خیاط ها این نوع چادرها را از پارچه های سبک با طرح ها و رنگ های مختلف می سازند.

قیمت لباس سنتی

اغلب مسافرانی که به این جزیره می آیند به قدری مجذوب لباس های رنگارنگ مردمان آن می شوند که تمایل زیادی به خرید لباس ساحلی و محلی این جزیره از خود نشان می دهند لباس سنتی قشم بسیار رنگارنگ و جذاب است و مردم بومی با پوشیدن آن نقش بسیار مهمی در زیبایی شهر دارند این لباس ها فرهنگ و سنت های مردان و زنان قشمی را نشان می دهد و هر تکه و رنگی برای آنها معنای خاصی دارد.

بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت خرید لباس عمده محلی قشم می توانید وارد فروشگاه اینترنتی سلست به آدرس celesteclothes.com وارد شوید.

معرفی لباس های سنتی قشمی مناسب برای سفر عید

فرهنگ پوشیدن لباس های سنتی  برای سفر

لباس سنتی قشم بسیار رنگارنگ و جذاب است و مردم بومی با پوشیدن آن نقش بسیار مهمی در زیبایی شهر دارند این لباس ها فرهنگ و سنت های مردان و زنان قشمی را نشان می دهد و هر تکه و رنگی برای آنها معنای خاصی دارد بنابراین اگر به فرهنگ و سنت مردم این جزیره علاقه دارید، پیشنهاد می کنم مقاله فرهنگ و سنت مردم این جزیره را مطالعه کنید.

بیشتر زنان قشمی از دو نوع نقاب، برقع یا پوشش صورت استفاده می کنند که نه تنها برای مقاصد مذهبی استفاده می شود، بلکه دارای سابقه فرهنگی طولانی است و چون زنان در گذشته از نفوذ بیگانگان در امان بودند و زنان را با مردان اشتباه می گرفتند، این چادر را بر صورت خود می گذاشتند همچنین مدل دیگری با روکش مستطیلی گلدوزی شده وجود دارد که فقط چشم ها را نشان می دهد و از صورت در برابر باد و شن و آفتاب محافظت می کند

زنان نیز لباس‌های بلند، رنگارنگ و گلدار می‌پوشند، اما ممکن است زنانی را نیز ببینید که چادر مشکی بر تن دارند که ذاتا پوششی محافظ برای جذب مردان عجیب و غریب است مردان قشمی مانند همه شهرهای جنوبی کشور لباس های سنتی بلندی به نام جم یا دیشداسا می پوشند و کوزه سفید به سر می بندند آنها شلوارهای سفیدی می پوشند که تا پایشان می رسد که کاملا با توجه به جغرافیای محیط (هوای گرم) طراحی شده است.

شلوار بندری مناسب برای سفر به عید

ما در هرمزگان علاوه بر تزیین اندام، این تزیینات را روی شلوار به شکل های مختلف در تمام مناطق استان داریم این تنوع را در نوع و رنگ پارچه و تزیینات بیشتر آن می بینیم در حالی که فریم اولیه شلوار در اکثر جاها یکسان است.

شلوار بندری در استان هرمزگان به شلوار ساق دار معروف است که از مچ پا تا زانو باریک و از زانو تا کمر شکل خاصی به خود می گیرد و کاملا گشاد و راحت است این شلوار برشی شبیه به شلوار ترکمن و کرد زنانه دارد کمر به صورت رول دوخته می شود و با کش یا پارچه ثابت می شود شورت بندری در پارچه های سبز، قرمز، زرد، آبی، نارنجی، تترون، پوپلین و ورقه ای برای استفاده روزمره و پارچه های ضخیم طلایی مانند ساتن برای مهمانی ها و عروسی ها ابریشم و ساتن می دوزند.

برای راحتی در پوشیدن، پایین شلوار دارای یک شکاف در قسمت داخلی ساق است که با زیپ یا دکمه دست ساز بسته می شود در گذشته جایگاه خود را در بین بانوان از دست نداده است و به جرات می توان گفت از میان لباس های سنتی تنها شلوار بندری باقی مانده و هر روز با طرح و رنگی جدید توسط بانوان سنتی استان پوشیده می شود  بندری بر اساس نوع دوخت و موقعیت جغرافیایی نام‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به: کل بافته، دست‌بافت، چرخ‌دوزی، حاشیه‌دار، سیرپرچا، جلوتونی، خاص لنگی، ساتن و پنبه اشاره کرد.

لباس اورنی برای راحتی

اورنی از حریر یا ابریشم درست می شود این مانتو دارای نقوش مختلفی به صورت گلهای ریز و درشت، شکوفه بادام و باکیفیت و طراحی درجه یکی دوخته می شودا که با پولک دوزی و گلابتون یا با نخ و چرخ طلا و نقره کار شده است با توجه به اینکه این روسری نسبت به سایر تونیک‌ها ساده‌تر و راحت‌تر است، در رنگ‌های شاد و پر جنب و جوش سبز، قرمز، نارنجی، مایل به قرمز و آبی دوخته می‌شود که در اصل با لباس ست می‌شود روسری را دور سر و صورت می پیچند و قسمتی از آن را روی سینه باز می کنند که در اصطلاح محلی به آن کول می گویند.

خرید پیراهن کمر چینی قشمی از سایت سلست

پیراهن کمر چینی یکی از زیباترین پیراهن های قدیمی زنان هرمزگانی است و قدمت آن از سایر لباس های استان بیشتر است این پیراهن در کنار پیراهن بلوچی اما با نقوش ساده‌تر در نواحی شرقی و شهرهای اطراف نسبت به شهرهای شمالی و غربی مانند بستک و حاجی آباد و در آداب و رسوم لباس سیریک ظاهر می‌شود مناطق میناب و برخی نقاط رودان که در گذشته می توانست متعلق به میناب باشد تحت تاثیر پوشش شهر جاسک قرار گرفت پیراهن های بلوچی را با دوخت و نقوش ساده تری در این نواحی می بینیم.

به طوری که اکنون در سیریک پیراهن های بلوچی را با همان تراش و گلدوزی اما با نقوش مختلف می بینیم که اغلب چرخ دوزی هستند وقتی به رودان و کارکردهای او می رسیم، دوباره از این زیورآلات کاسته می شود پیراهن کمردار با شلوار گشاد و کوردورا که به ندرت پوشیده می شود در اشکال و نقش های مختلف دیده می شود که گاه با یقه و بند دست دوز و گاه زری بافته شده وارداتی است که به آن دورسن نیز می گویند.

این پیراهن را گاهی با بالاتنه ساده و یقه گرد و گاهی با برش عمیق زیر سینه و یقه کلفت چین‌های منظم از سینه تا سجاف دوخته می‌شود آستین های این پیراهن دو تکه است که شامل تکه آستین و سر آستین می باشد این پیراهن تا مچ دوخته می شود و سرآستین ها با چین های کوچک به آستین بسته می شود سپس قسمت بالای کمر پیراهن را به بالاتنه می چسبانند و به زانو می دوزند.

معرفی لباس های سنتی قشمی مناسب برای سفر عید

سخن پایانی

در این مطلب ما سعی کردیم شما را با یک نوع نحوه پوشش برای سفر عید به جزیره زیبای قشم آشنا کنیم و در این مورد شما را راهنمایی کنیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

برای سفر به جنوب چه لباسی بخریم؟

بهترین لباس برای ایام عید برای سفر به قشم خرید لباس های بندری و سنتی بروز شده مزون سلست است.

بهترین لباس راحتی برای رفتن به قشم کدام است؟

لباس قشمی اورنی.

قیمت لباس های قشمی چقدر است؟

برای اطلاع از آخرین قیمت های لباس قشمی می توانید وارد فروشگاه سلست شوید.

امتیاز دهید post

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *