لباس بومی و محلی جنوبی

معرفی لباس زنانه قشمی

معرفی لباس زنانه قشمی

ایران یکی از کشور هایی است که به علت داشتن آب و هوای متفاوت در نقاط مختلف کشور دارای اقوام مختلفی است که هر کدام از این اقوام بسته به نوع آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنند لباس زنانه های محلی مختلفی دارند که از پارچه های نازک و یا کلفت در این لباس ها استفاده می‌شود .

لباس های محلی که در شهر های جنوبی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت داشتن آب و هوای بسیار گرم از پارچه های نازک و با رنگ های روشن دوخته می‌شوند تا جذب گرمای آفتاب را کم تر کنند .

لباس های سنتی قشم از لحاظ طرح و رنگ تنوع بسیار زیادی دارند و می‌توان گفت در لباس هایشان بیشتر از رنگ های گرم استفاده می‌کنند مانند: قرمز، زرد، نارنجی، صورتی و … این لباس‌ زنانه ها نه‌تنها نشان دهنده آداب و رسوم و سنت ها و فرهنگ مردمان این جزیره است؛ بلکه گاهی نشان دهنده وضعیت تأهل و یا مجرد بودن افراد راهم نشان می‌دهند .

لباس زنانه  های محلی جزیره قشم تا حدودی شبیه به لباس های کشور های عربستان و هند است مدل لباس های آنها شبیه به لباس های اماراتی است و زیور آلات مورد استفاده شان شبیه به هندوستان به همین علت می‌توان گفت که شاید شبیه بودن لباس هایشان به علت رفت و آمد های بازرگانان بین این کشور ها باشد .

معرفی لباس زنانه قشمی

زیور آلات مخصوص جزیره قشم

در جزیره قشم از زیور آلات بسیار زیاد استفاده می‌شود که اکثر آن ها مورد استفاده زنان است و به نوعی از پوشش های خاص این منطقه محسوب می‌شوند و هر کدام از آنها هم معنی و مفهوم مختص به خود را دارند  .

زیور آلاتی که در این منطقه استفاده می‌شوند بیشترشان ساخته شده از مرجان‌ها و صدف ها هستند که تبدیل به گوشواره، گردنبند و دستبند می‌شود و گاهی هم از پوست ماهی ها در طراحی های کیف و کفش هایشان استفاده می‌شود .

از رایج ترین مواردی که در جزیره قشم به عنوان زیور آلات استفاده می‌شود حنا گذاشتن بر روی دست و پاها است که معمولا در بین زنان رایج است و بسیاری از زنان این منطقه از این راه کسب درآمد می‌کنند و برای توریست هایی که به این جزیره می‌روند با گذاشتن حنا و طرح های زیبا هنر خود را نشان می‌دهند .

لباس زنانه محلی زنان قشم

در شهر های جنوبی ایران همچنین جزیره قشم بر خلاف اکثر نقاط دیگر آن چیزی که اول به چشم می آید لباس زنانه های زنانه است که سرشار از رنگ و طرح ای شاد و گرم است که بعضی از این ترکیب ها را از فرهنگ و آداب هند و آفریقا است .

لباس های سنتی قشم شامل شلوار های دمپا تنگ، برقع، روسری، چادر های بندری  و پیراهن های بلندی به نام کندوره می‌شود .

اورنی (روسری زنان قشم)

این نوع از روسری یک پارچه حریر است که در واقع از آن به عنوان روسری استفاده می‌شود و روی آن تزئیناتی دوخته می‌شود مثل گل‌های بادامی، پولک ها و نخ های طلایی و یا نقره ای و گل های ریز و درشت بته جقه ای که بر روی حریر ها گلدوزی می‌شوند .

این نوع روسری را زنان دور سر و صورت خود می‌پیچند و قسمتی از آن را آزاد می‌گذارند و به ابن نوع از پوشیدن روسری کول می‌گویند، این نوع از روسری نسبت به جلبیل راحت تر و ساده تر پوشیده می‌شود؛ اما جلبیل رنگ های گرم تر و شاد تری دارد .

 

شلوار قشمی

شلواررهای بندری با نام شلوار دمپا تنگ شناخته می‌شوند که از قسمت مچ پا تا زانو ها تنگ است و از قسمت زانو ها تا کمر آن یک حالت لوزی شکل را تشکیل میدهد که کاملا راحت و گشاد است این نوع از شلوار مانند شلوار های زنانه ترکمن و کرد برشی دارد که می‌توان با استفاده از آن کمرش را محکم کرد .

شلوار های بندری در دو نوع مختلف هم برای استفاده روزمره و هم در عروسی ها استفاده می‌شوند که عمدتا این شلوار ها به رنگ های نارنجی، قرمز، زرد، سبز و یا آبی هستند .

در شلوار های روزمره از پارچه هایی مثل پوپلین و یا چیت استفاده می‌شود؛ اما در مراسمات عروسی از شلوار هایی با پارچه های کلفت و یا زری دارو اطلسی و یا زربفت استفاده می‌شود .

به علت تنگ بودن قسمت مچ پای این نوع از شلوار در کنار آن یک چاک ایجاد می‌کنند که در هنگام پوشیدن شلوار به مشکل برنخورند و آن را با دکمه و یا زیپی می‌بندند .

 

لباس قشمی کمرچین

از زیباترین و کهن تربن نوع پوشش برای خرید لباس از قشم در میان زنان جزیره قشم پیراهن های کمر چین هستند که به نسبت لباس های دیگری که در این خطه وجود دارند قدمت بسیار بیشتری دارند .

این نوع از پیراهن با شلوار های دمپا گشاد و گاهی کندوره در سبکی متفاوت که گاهی با نوار دوزی دستی و گاهی با زری های بافته شده که وارداتی هستند دیده می‌شود، به پیراهن های کمر چین پیراهن دور چین هم گفته می‌شود .

زیبا ترین لباس زنانه های قشمی را می‌توانید از طریق سایت اوجی کفش تهیه کنید و پوشیدن این لباس های خنک و رنگارنگ در به سفر به جزیره زیبای قشم لذت ببرید  .

معرفی لباس زنانه قشمی

پیراهن کندوره

این نوع پیراهن که از مشهور ترین نوع پوشش زنان قشم محسوب می شود که به زبان اسپانیایی هم به آن گاندورا گفته می‌شود .

نوع دوخت این پیراهن به گونه ای است که دارای یقه گرد و جلو بسته می‌باشد که دو برش به صورت عمودی از سرشانه تا خط سینه و پایین دامن ادامه دارد که در دوخت از پهلوی یقه تا درز وسط از پارچه ای به رنگ دیگر استفاده می‌شود .

این نوع از پیراهن دارای حاشیه نوار دوزی پهن در ناحیه دور کمر است که اندامی بودن آن و یا انتخاب قدش تا حد زانو به مدل و دوخت آن تنوع می‌دهد.

پیراهن های کندوره در قشم بلند تر و گشاد تر از بندر عباس و شهر های دیگر جنوبی دوخته می‌شود و تغییراتی به آن می‌دهند که این تغییرات متأثر از پیراهن های عربی کشور هایی است که در اطراف خلیج فارس هستند که این پیراهن ها را با حذف برش های دور کمر کمی گشاد تر می دوزند .

چادر های بندری پر از رنگ و لعاب

می‌توان گفت از میان لباس های مختلف برای خرید لباس عمده از پوشش زنان در قشم چادر های بندری از زیبا ترین آنها هستند که به علت تنوع در رنگ و طرح های متفاوتی که دارند ظاهری فوق العاده و منحصر به فرد را برای این چادر ها ایجاد کرده است .

بیشتر چادر های بندری از کشور های دیگری مانند مثل هند و پاکستان و یا کشور های عربی وارد ایران می‌شوند که شامل رنگ هایی مانند قهوه ای و یا خردلی و خاکستری هایی که متمایل به ابی هستند تشکیل می‌شود .

از دیگر مواردی که این چادر ها را به چادر های خاصی تبدیل می‌کند شیوه پوشیدن آنهاست که به دو حالت کول زدن و یا لا نیم لا پوشیده می‌شود که در یکی از این شیوه ها ابتدا بک طرف چادر را به دور سرخود می‌پیچند و گوشه دیگر آن را در کنار گوش رها می‌کنند و در شیوه دیگر یکی از گوشه های چادر را بر روی شانه می اندازند و سمت دیگر چادر آزاد است .

در قشم هم مانند اکثر شهر های دیگر در مراسم عروسی از نوعی چادر خاص استفاده می‌شود که به این چادر ویل مبگویند و بیشتر نو عروسان از نوع گل ابریشمی سبز رنگ آن استفاده می‌کنند .

در زمان های قدیم نو عروسان از نوعی چادر دیگر به نام سوفن استفاده می‌کردند که چادری ساده و سبز رنگ بود که دارای تزئینات گلابتون و یا پولک بوته دوزی بود که این چادر را در تمام شب و روز های مراسم عروسی به سر می‌کردند.

معرفی لباس زنانه قشمی

برقع

برقع که در لباس زنان جزیره قشم نوعی حجاب محسوب می‌شود علاوه بر جنبه زینتی جنبه های کاربردی هم دارد .

چهره گیر تربن نوع از برقع در روستاییان بندر عباس و اعراب بدوی عمان مورد استفاده است و همچنین زنان ساحل نشین در بندر لنگه و قشم و جاسک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد .

سخن پایانی

ایران یکی از کشور هایی است که به علت داشتن آب و هوای متفاوت در نقاط مختلف کشور دارای اقوام مختلفی است که هر کدام از این اقوام بسته به نوع آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنند لباس های محلی مختلفی دارند که از پارچه های نازک و یا کلفت در این لباس ها استفاده می‌شود .

لباس های محلی که در شهر های جنوبی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت داشتن آب و هوای بسیار گرم از پارچه های نازک و با رنگ های روشن دوخته می‌شوند تا جذب گرمای آفتاب را کم تر کنند .

لباس های سنتی قشم از لحاظ طرح و رنگ تنوع بسیار زیادی دارند و می‌توان گفت در لباس هایشان بیشتر از رنگ های گرم استفاده می‌کنند مانند: قرمز، زرد، نارنجی، صورتی و … این لباس‌ها نه‌تنها نشان دهنده آداب و رسوم و سنت ها و فرهنگ مردمان این جزیره است؛ بلکه گاهی نشان دهنده وضعیت تأهل و یا مجرد بودن افراد راهم نشان می‌دهند .

قشم یکی از زیباترین جزیره ها ایران است که سفر به این جزیره می‌تواند یکی از خاطره انگیز ترین سفر های هر فردی باشد که این سفر می‌تواند با لباس های زیبا و رنگارنگ محلی قشمی بسیار خاطرات بهتری را برایتان ثبت کند شما می‌توانید با خرید لباس شیک مجلسی زیباترین لباس های قشمی را طریق سایت  اوجی کفش تهیه کنید .

لباس های قشمی را از کجا تهیه کنیم ؟

زیبا ترین و با کیفیت ترین لباس های محلی قشم را میتوانید از طریق سایت اوچی کفش خریداری کنید .

چرا لباس های جزیره قشم رنگارنگ هستند؟

رنگارنگ بودن لباس های محلی جزیره قشم علاوه بر جنبه زیبایی مربوط به آب و هوای بسیار گرم این منطقه هم میباشد که باعث کم تر جذب شدن گرما میشود .

حنا گذاشتن بر روی دست و پا در قشم به چه علت است؟

در جزیره قشم حنا گذاشتن زنان بر روی دست و پاهایشان نوعی زیور آلات محسوب میشود و باعث به وجود آمدن شغل هم برای زنان این منطقه شده است.

امتیاز دهید post

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *