لباس بومی و محلی جنوبی

آشنایی با انواع پوشش بومی رنگارنگ قشمی

آشنایی با انواع پوشش بومی رنگارنگ قشمی

قشم یکی از زیباترین جزیره‌های ایران است که در طول سال به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند و شاید بتوان گفت یکی از جاذبه‌های این شهر دیدن افراد در لباس‌های رنگی محلی بسیار زیبا است که چهره این جزیره را بسیار شاد و فضا را گرم و صمیمی‌تر می‌کند .

لباس‌های محلی قشم از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده اند و چیزی که در تمام آنها یکسان دیده می‌شود استفاده از رنگ‌های گرم است مثل رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، سبز و گاهی هم آبی.

استفاده از رنگ‌های شاد و روشن علاوه بر جنبه زیبایی شناسی جنبه‌های کاربردی هم برای مردمان این جزیره زیبا هم دارد، این جزیره جزئی از مناطقی محسوب می‌شود که اب و هوای آن بسیار گرم است و لباس‌های رنگ روشن باعث کم‌تر جذب شدن نور افتاب و در نتیجه کم‌تر احساس کردن گرما می‌شود .

آشنایی با انواع پوشش بومی رنگارنگ قشمی

لباس‌های زنانه و مردانه در این جزیره از یک خصوصیت مشترک بهره مند هستند پارچه‌های خنک که یکی از اساسی‌ترین موارد مورد توجه در لباس‌های این منطقه است . لباس‌های محلی این جزیره تا حدودی متاثر از کشورهای همسایه ای همچون هند و عربی است و این شباهت می‌تواند به علت رفت و آمدهای بازرگانان در این مناطق باشد .

لباس‌های محلی بیشتر شبیه به لباس‌های اماراتی و زیور آلات مورد استفاده بیشتر شبیه به زیور آلات هندی می‌باشد .

لباس‌های قشمی زنان جنوب

در  جزیره قشم بر خلاف اکثر نقاط دیگر  آن چیزی که اول به چشم می‌آید لباس‌های زنانه است که سرشار از رنگ و طرح ای شاد و گرم است که می‌توان گفت این موضوع برگرفته از فرهنگ و اداب لباس پوشیدن در کشورهای آفریقا  و یا هند است .

خرید لباس از قشم شامل شلوارهای دمپاتنگ، برقع، روسری، پیراهن‌های بلندی به نام کندوره می‌شود .

کندوره

یکی از لباس‌های سنتی زنانه در جزیره قشم کندوره است که پیراهنی بلند است و پارچه نازک و خنکی دارد که کاملاً مناسب گرمای این جزیره می‌باشد و این پیراهن در این جزیره کمی کوتاه‌تر و تنگ‌تر از بندر عباس دوخته می‌شود که این تغییر ان را به لباس‌های اماراتی شبیه‌تر می‌کند .

پیراهن‌های کمر چین

پیراهن‌های کمر چین ازکهن ترین  و بکی از زیباترین انواع پوشش در میان زنان جزیره قشم است پیراهن‌های کمر چین نسبت به لباس‌های دیگری که در این خطه وجود دارند قدمت بسیار بیشتری دارند .

این نوع از پیراهن با شلوارهای دمپا گشاد در سبکی متفاوت که گاهی با نوار دوزی دستی و گاهی با زری‌های بافته شده که وارداتی هستند دیده می‌شود، به پیراهن‌های کمر چین پیراهن دور چین هم گفته می‌شود .

برقع

یکی از اصلی تربن قسمت‌های لباس محلی زنانه در قسم برقع است که دو نوع متفاوت دارد یک نوع آن که قدیمی تربن مدل آن است شبیه به ابروهای کلفت و یا می‌توان گفت سبیل مردان است که در زمان قدیم از آن‌ها به این عنوان استفاده می‌شد که اگر مورد هجوم و حمله دشمنان قرار گرفتند زنان را با مردان به اشتباه بگیرند .

نوع دیگر برقص حالتی مستطیلی شکل دارد و از پشت ان تنها چشم‌ها دیده می‌شوند که از آن برای محافظت از صورت در برابر افتاب سوزان این جزیره استفاده می‌شود .

رنگ برقع در این جزیره معنای مختص به خود را دارد برای مثال برقع‌های مشکی رنگ به منظور مجرد بودن دخترها و استفاده از رنگ نارنجی برقع  نشان دهنده نامزد بودن و یا متاهل بودن زنان است .

آشنایی با انواع پوشش بومی رنگارنگ قشمی

اورنی روسری زنان و لباس قشمی

این نوع از روسری پارچه ای حریر است  که در واقع از آن به عنوان روسری استفاده می‌شود و روی آن تزئیناتی دوخته می‌شود مثل گل‌های بادامی، پولک‌ها و نخ‌های طلایی و یا نقره ای و گل‌های ریز و درشت بته جقه ای که بر روی حریرها گلدوزی می‌شوند .

این نوع روسری را زنان دور سر و صورت خود می‌پیچند و قسمتی از آن را آزاد می‌گذارند و به ابن نوع از پوشیدن روسری کول می‌گویند، این نوع از روسری نسبت به جلبیل راحت‌تر و ساده‌تر پوشیده می‌شود اما جلبیل رنگ‌های گرم‌تر و شادتری دارد .

شلوارهای دمپا تنگ

این نوع شلوار یکی دیگر ازقسمت های پوشش زنان قشم است که دمپای شلوار تا قسمت زانو تنگ و از زانو تا کمر آن گشاد است که باعث راحتی این شلوار می‌شود و برای این که در هنگام پوشیدن آن دچار مشکل نشوند در قسمت مچ زیپ و یا دکمه قرار می‌دهند و پس از پوشیدن آن را می‌بندند .

شلوارهای بندری در دو نوع مختلف هم برای استفاده روز مره و هم در عروسی‌ها استفاده می‌شوند که عمدتاً این شلوارها  به رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد، سبز و یا آبی هستند .

در شلوارهای روزمره از پارچه‌هایی مثل پوپلین و یا چیت استفاده می‌شود  اما در مراسمات عروسی از شلوارهایی با پارچه‌های کلفت و یا زری دارو اطلسی و یا زربفت استفاده می‌شود .

زیور آلات جزیره قشم

قشم یکی از مناطقی است که در آن از زیور آلات بسیار زیاد استفاده می‌شود که اکثر آن‌ها مورد استفاده زنان است و همین امر باعث شده که به  نوعی از پوشش‌های خاص این منقطه حساب شوند و هر کدام از آنها هم معنی و مفهوم مختص به خود را دارند.

زیور آلاتی که در این منطقه استفاده می‌شوند بیشترشان ساخته شده از مرجان‌ها و صدف‌ها هستند که تبدیل به گوشواره، گردنبند و دستبند می‌شود و گاهی هم از پوست ماهی‌ها در طراحی‌های کیف و کفش‌هایشان استفاده می‌شود .

از رایج‌ترین مواردی که در جزیره قشم به عنوان زیور آلات استفاده می‌شود حنا گذاشتن بر روی دست و پاها است که معمولاً در بین رنان رایج است و بسیاری از زنان این منطقه از این راه کسب درآمد می‌کنند و برای توریست‌هایی که به این جزیره می‌روند با گذاشتن حنا و طرح‌های زیبا هنر خود را نشان می‌دهند.

برای یک سفر خوب و به یاد ماندنی به این جزیره  شما نیاز به لباس‌های خنک و رنگارنگ قشمی نیاز دارید که می‌توانید با مراجعه به سایت  اوجی کفش و با خرید لباس عمده می‌توانید زیباترین و متنوع‌ترین لباس‌های محلی قشم را خریداری کنید و از پوشیدن آنها در سفر خود نهایت لذت را ببرید.

لباس‌های مردانه قشمی

لباس‌های مردانه قشم هم مانند لباس‌های زنانه به چند دسته متفاوت تقسیم بندی می‌شوند .

بشت یا خاچیه

یکی از انواع لباس‌های مردانه قشم بشت با خاچیه است که جنس آن از پشم نازک است و آن را بر روی دشداشه می‌پوشند و گاهی اوقات بر روی سرشانه‌های این نوع لباس گلدوزی هایی انجام می‌شود که جلوه بیشتری به آن می‌دهد و به زیباتر شدنش کمک می‌کند .

دشداشه

این لباس پیراهن بلند سفید رنگی است که پارچه ای بسیار خنک دارد و دو نوع یقه دار و یقه گرد دارد به نوع یقه دار آن پیراهن عراقی و به نوع یقه گرد آن پیراهن خلیجی و یا پیراهن اماراتی گفته می‌شود و قد این لباس تا نوک انگشتان پای فرد است .

آشنایی با انواع پوشش بومی رنگارنگ قشمی

چفیه یا کوفیه

یکی از بهش های دیگر در لباس‌های مردانه قشم چفیه است که پارچه ای به طور معمول راه راه و با چهار خانه است که به صورت سیاه و سفید است و روی سر بسته می‌شود و از سر در برابر افتاب و گرد و غبارها محافظت می‌کند .

برای این که چفیه را بتوانند بر روی سر نگه دارند از وسیله ای به نام عقال استفاده می‌کنند که حلقه ای است سیاه رنگ و در ساخت آن از نخ‌های به هم بافته شده استفاده شده است .

یکی دیگر از انواع لباس‌های مردانه قشم لباس صیادان و ناخداها و ملوانان است .

این افراد دو نوع لباس متفاوت برای خود دارند که یکی از ان ها برای مواقعی است که در حال کار هستند و دیگری لباس مهمانی .

لباس‌های مهمانی معمولاً به رنگ سفید هستند و جنس آنها حریر و یا ململ‌های نازک است که درجه یک هستند  .

لباس کار کار ناخداها و دیگر کارکنان نیز پیراهن‌های سفید بلند و نازک است که البته در فصل سرما از پارچه‌های کلفت‌تر و رنگی استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

قشم یکی از زیباترین جزایر ایران است که در تمام نقاط آن شما شاهد لباس‌های رنگی و شاد و همچنین خرید لباس شیک مجلسی هستید که جلوه بسیار زیبایی به شهر می‌بخشند و سفر به این جزیره می‌تواند یکی از خاطره انگیز ترین سفرهای هر فردی تبدیل شود.

لباس‌های زنانه و مردانه در این جزیره از یک خصوصیت مشترک بهره مند هستند پارچه‌های خنک که یکی از اساسی‌ترین موارد مورد توجه در لباس‌های این منطقه است . لباس‌های محلی این جزیره تا حدودی متاثر از کشورهای همسایه ای همچون هند و عربی است و این شباهت می‌تواند به علت رفت و آمدهای بازرگانان در این مناطق باشد .

لباس‌های محلی بیشتر شبیه به لباس‌های اماراتی و زیور آلات مورد استفاده بیشتر شبیه به زیور آلات هندی می‌باشد .

برای آشنایی بیشتر با لباس‌ها و فرهنگ مردمان این منطقه پر حین سفر با پوشیدن لباس‌های محلی آنها شما سفر  بهتری را خواهید داشت زیرا لباس‌های این منطقه متناسب با شرایط آب و هوایی آن است و برای شما می‌تواند بهترین گزینه باشد برای خرید این لباس‌های بسیار زیبا می‌توانید با مراجعه به سایت اوجی کفش زیباترین لباس‌های قشمی را خریداری کنید .

چرا لباس‌های قشمی سرشار از رنگ هستند؟

لباس‌های این جزیره علاوه بر جلوه زیبایی که رنگ‌ها به شهر می‌بخشند به علت شرایط آب و هوای این منطقه که بسیار گرم است جنبه کاربردی هم دارد که از جذب گرمای زیاد افتاب جلوگیری می‌کند .

رنگ‌ها چه مفاهیمی در این جزیره دارند؟

قشم از جزایر سرشار از رنگ است و گاهی این رنگ‌ها معنا و مفهوم خاص خود را دارند برای مثال در برقع‌ها رنگ سیاه نشانه مجرد بودن و نارنجی نشان دهنده متاهل بودن زنان است .

از کجا لباس قشمی بخریم؟

با مراجعه کردن به سایت اوجی کفش می‌توانید زیباترین لباس‌های محلی قشم را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای سفر به این جزیره زیبا تهیه کنید .

امتیاز دهید post

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *