لباس بومی و محلی جنوبی

معرفی پارچه لباس های جنوبی با طرح و نقش جذاب

معرفی پارچه لباس های جنوبی با طرح و نقش جذاب

معرفی پارچه لباس های جنوبی با طرح و نقش جذاب

لباس و پوشش  همواره جزئی از فرهنگ شهرهای مختلف ایران زمین به حساب می آیند. به همین خاطر هر کدام از مناطق ایران در نوع سنتی با پوشش خاصی از سایر نواحی تفکیک می شوند. به عنوان مثال مردم جنوب از نظر نوع پوشش و پارچه لباس های جنوبی تفاوت های قابل توجهی با سایر فرهنگ ها دارند. معرفی پارچه لباس های جنوبی کمک می‌کند تا شما با نحوه پوشش و فرهنگ این مردم آشنا شوید.

الیاف طبیعی موهر

تنوع رنگ لباس جنوبی

در معرفی پارچه لباس های جنوبی متوجه می شوید که این پارچه ها از نظر جنس و کیفیت با سایر پارچه ها تفاوت قابل توجهی دارند. یکی از ویژگی های مهم پارچه لباس های جنوبی، تنوع طرح و رنگ آن هاست. خوشبختانه این مسئله در تمامی لباس ها و پارچه های جنوبی به خوبی دیده می شود. تنوع رنگ لباس های جنوبی نشان می‌دهد که مردم جنوب کشور افرادی سرزنده، خوشحال، پویا و فعال هستند. ضمن اینکه از تنوع در لباس استقبال می کنند. مردم قشم و بنادر جنوب معمولاً رنگ های روشن را به عنوان پارچه لباس جنوبی انتخاب می کنند. اگرچه لباس های بندری از نظر طرح و نقش تنوع قابل توجهی دارند اما امکان ست کردن آن ها نیز به راحتی وجود دارد.

این مسئله در معرفی پارچه لباس های جنوبی نیز مدنظر قرار می گیرد. افرادی که برای خرید لباس های جنوبی زنانه به قشم، بنادر جنوب و کیش سفر می کنند، تمایل دارند بهترین کیفیت را برای خرید انتخاب کنند. البته اگرچه سطح کیفیت در معرفی پارچه لباس های جنوبی اهمیت بسیاری دارد اما بهتر است ابتدا اطلاعات لازم را در مورد پارچه های مختص مردم جنوب به دست آورید.

لباس های قشمی گزینه عالی برای تنوع در نوع لباس پوشیدن شما است و رتگ های شاد آنها نظر شما را برای خرید لباس زنانه قشمی عوض میکند و شما را تشویق به خرید این لباس های سنتی زیبا میکند.

معرفی پارچه لباس های جنوبی در انواع مختلف

در معرفی پارچه لباس های جنوبی، الیاف طبیعی و سبک جایگاه ویژه ای دارند.

لباس های سنتی زیبایی خیلی خاصی دارند که برای شما جذاب هستند همانطور که در آشنایی با شغل مردم قشم و معرفی آن گفتیم این لباس ها توسط بانوان زحمتکشی که در دوختن لباس های سنتی مهارت زیادی دارند.

معرفی پارچه موهر لباس های جنوبی

موهر بندری از جمله پارچه هایی است که برای طراحی و دوخت لباس های جنوبی و جنوب کشور مورد استقبال و استفاده قرار می گیرد.

شناخت پارچه می ‌تواند شما را در انتخاب لباس های سنتی، مدرن، محلی و غیره کمک کند. ضمن اینکه با شناخت انواع پارچه متوجه می شوید کدام یک از پارچه ها برای چه فصلی گزینه مناسبی هستند؟ پارچه موهر در میان مردم جنوب و اهالی بندر بسیار معروف و شناخته شده می باشد. با این پارچه انواع شال و روسری و همینطور لباس های زمستانی طراحی و دوخته می شوند. این پارچه از جنس پشم بوده و به همین خاطر جزء الیاف طبیعی به حساب می آید. ضمن اینکه با توجه به ضخامت قابل توجهی که دارد، برای فصل زمستان گزینه بسیار مناسبی می باشد.

موهر بندری

موهر از الیاف گران قیمت بوده و با توجه به این که جنس طبیعی دارد، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. این پارچه ابریشمی و نرم می تواند برای تولید ژاکت های درجه یک زمستانی، انواع لباس های زمستانی و شال و روسری زمستانی کاربرد داشته باشد. در واقع پارچه موهر در میان سایر الیاف و پارچه ها در ناحیه جنوب کشور بسیار معروف و شناخته شده است. این مسئله چندین دلیل مشخص دارد. اول اینکه موهر از موی بز آنگورا تهیه و تولید شده است. دوم اینکه این مسئله باعث شده وزن پارچه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

مزایای پارچه موهر در دوخت لباس های جنوبی

همانطور که می دانید لباس های سنگین به دلیل شستشو و نگهداری نسبتا دشوار چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند. ضمن اینکه به طور کلی لباس های سنگین وزن اضافی را بر روی بدن افراد تحمیل می کنند. این در حالی است که الیاف طبیعی حالت بسیار خاصی را برای افراد به وجود می‌آورند. اول این که امکان تعریق و تنفس پوست در الیاف طبیعی به راحتی فراهم می‌شود. بنابراین شما زمانی که از لباس های جنوبی با الیاف طبیعی استفاده می کنید، هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان احساس مطلوبی خواهید داشت. چون این الیاف روزنه های بسیار خوبی برای تعریق و تنفس بدن دارند.

دوم اینکه موهر بندری نه تنها به عنوان یک پارچه گران قیمت معرفی می شود، بلکه جز لوکس ترین الیاف  نیز به حساب می آید. الیاف دیگری نیز وجود دارند که با موی خرگوش تولید شده‌اند اما به عنوان الیاف آنگورا به سایر افراد معرفی می شوند. در چنین حالتی افراد متخصص و حرفه ای می توانند موی بز و خرگوش را به خوبی از یکدیگر شناسایی کنند. حالت ابریشمی و نرمی پارچه موهر از خاص بودن موی بز ناشی می شود. ضمن اینکه این پشم بسیار بادوام و با کیفیت است. به همین دلیل زمانی که در دوخت و طراحی لباس های جنوبی به کار گرفته می‌شود، می‌تواند مقاومت و استحکام قابل توجهی را برای لباس های جنوبی فراهم کند. از طرفی این پارچه با توجه به حجم قابل توجهی که دارد، جاذب خوبی برای رطوبت است. به همین خاطر قابلیت رنگ کردن را نیز دارد. البته نسبت به مواد شیمیایی حساسیت قابل توجهی دارد.

تزیین پارچه موهر

تزیین پارچه های موهر با خرج کار های بسیار زیبای بندری که در این چند سال گذشته نظر خیلی از زنان را به سمت خرید لباس بندری زنانه برده است و زیبایی این خرج کار های باعث شده بسیاری به سمت این لباس های جنوبی های سنتی زیبا بیاییند.

تزیین پارچه

اگر پارچه موهر به تنهایی در دوخت و طراحی لباس های جنوبی به کار برود، آن را به یک بافت طبیعی و ایده آل تبدیل می کند. ضمن اینکه امکان تزیین و دوخت زیورآلات بر روی انواع لباس ها را به راحتی فراهم می کند. در صنعت دوخت لباس با موهر از الیاف مصنوعی نیز در طراحی لباس استفاده می شود. این مسئله باعث شده که در معرفی پارچه لباس های جنوبی، پارچه هایی با الیاف طبیعی و مصنوعی از یکدیگر تفکیک شوند. در این میان، برخی از پارچه ها نیز به عنوان پارچه های ترکیبی معرفی می شوند. متاسفانه پارچه های ترکیبی در نگاه اول چندان مشهود نیستند اما بعد از اینکه مورد استفاده قرار می گیرند، متوجه کیفیت پایین و عدم خالص بودن متریال آن ها خواهیم شد.

نخ نیز می‌تواند از جمله ترکیبات به کار گرفته شده در پارچه موهر باشد. پارچه هایی که با نخ طبیعی ترکیب می شوند، نسبت به پارچه هایی که با الیاف مصنوعی ترکیب می شوند، ارزش و قیمت به مراتب بیشتری دارند.

تولید کنندگان موهر

کشورهایی نظیر ایالات متحده، ترکیه و جنوب آفریقا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان پارچه موهر در جهان معرفی می‌شوند. توجه داشته باشید که این پارچه ها می توانند برای سایر لوازم و اثاثیه منزل همچون صندلی، مبلمان، روکش های مختلف و … مورد استفاده قرار بگیرند. بحث مقاومت و استحکام در پارچه های موهر غیر قابل انکار است. به همین خاطر برای طراحی و دوخت روکش هایی که نیاز به مقاومت و استحکام قابل توجه دارند، از این نوع پارچه استفاده می‌شود. این پارچه با توجه به دوامی که دارد، می‌تواند سال‌های سال مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه جنس پارچه باعث شده در هنگام شستشو کمتر آسیب ببیند. از طرفی امکان شستشوی راحت و بدون دردسر نیز داشته باشد.

بحث کیفیت در معرفی پارچه لباس های جنوبی

کشورهای بلژیک، هلند و انگلستان از مهمترین مصرف کنندگان پارچه موهر هستند. در واقع این کشورها با توجه به تولیدات و صنایعی که دارند، از دستاوردهای مربوط به پارچه موهر بسیار استقبال می‌کنند. اگر می خواهید الیاف طبیعی موهر را به خوبی تشخیص دهید، می‌توانید یک قسمت از آن را به اندازه یک تار مو بسوزانید. بوی تولید شده باید معادل با بوی موی کز داده شده باشد. توجه داشته باشید که الیاف اصلی و خالص این پارچه، موی بز است. بنابراین باید در هنگام سوزانده شدن بوی موی سوخته تولید کند. این مسئله اصالت، خلوص و مرغوبیت پارچه را نشان می دهد.

باتیک هندی

در معرفی پارچه لباس های جنوبی باید به باتیک هندی نیز اشاره کرد. در واقع این نوع پارچه ها با تزیینات جذابی تولید می شوند. مرکز تولید عمده باتیک هندی نیز منطقه اسکوی در کشور آذربایجان است. نقش و نگارهای ایجاد شده بر روی پارچه به عنوان باتیک یا کلاقه معرفی می‌شوند. در ایران از پیه گوسفند برای نقش و نگارهای باتیک کمک گرفته می‌شود اما در کشورهای جنوب و شرق آسیا مانند اندونزی از برگ موز برای طراحی و تزیین پارچه ها استفاده می شود.

حریر آینه کاری

حریر های بسیار زیبا که با استر میتوانید آت را سفارش بدهید تا بدن نما نباشد و همانطور که در معرفی لباس جنوبی گفتیم این نوع لباس های برای فواصل مختلف می شود استفاده کرد چون بسیار راحت و خنک هستند.

حریر آینه کاری و سوزن دوزی شده هندوستان در معرفی پارچه لباس های جنوبی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این حریرها برای طراحی چادر بندری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. سبک بوده و قابل تزیین هستند. ضمن اینکه که با هوای شرجی و گرم جنوب بسیار تناسب دارند. از طرفی دوخت زیبا و ظریفی دارند و می توانند گزینه مناسبی برای خرید لباس جنوبی زنانه باشند.

معرفی پارچه لباس های جنوبی

همانطور که متوجه شدید بافت سبک و خنک در میان مردم جنوب طرفداران بسیاری دارد. اهالی جنوب همواره از پارچه‌هایی استقبال می‌کنند که سبک و راحت بوده و امکان خنک شدن پوست را فراهم می کند.

پارچه پوپلین

پارچه پوپلین یکی از پارچه های پنبه ای است که به راحتی قابل دوخت بوده و امکان رنگ کردن آن نیز به آسانی مهیا می شود. از طرفی بسیار خنک بوده و با توجه به بافت پنبه ای که دارد، باعث حساسیت و ناراحتی های پوستی نیز نمی شود. این نوع از پارچه ها در فصل تابستان برای دوخت و طراحی لباس های جنوبی بسیار پرطرفدار هستند.

پارچه وال نخی

پارچه وال نخی نیز یکی از پارچه های معروفی است که در خرید لباس های جنوبی از قشم مورد استقبال قرار می گیرد. این پارچه ها با توجه به بافت سبک و کم تراکمی که دارند، بسیار خنک بوده و به همین خاطر برای دوخت لباس های ساحلی مورد استفاده قرار می گیرند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *