لباس بومی و محلی جنوبی

آشنایی با شغل مردم قشم و معرفی آن

آشنایی با شغل مردم قشم و معرفی آن

آشنایی با شغل مردم قشم و معرفی آن

به منظور آشنایی با شغل مردم قشم باید بدانیم که این جزیره بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس محسوب می‌شود. جزیره قشم در استان هرمزگان واقع شده و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین جزایر گردشگری است که دارای نقاط دیدنی فراوانی است.

جزیره قشم که در گذشته به نام ابرکاوان شناخته می‌شد، در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و دارای جمعیت زیادی است. از آنجا که قشم از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی برخوردار است، هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

قشم دارای مردمی سختکوش و پرتلاش است. همچنین با توجه به اینکه کسب و کار نقش بسزایی در معرفی اماکن مختلف دارد، قشم نیز از این قاعده مستثنا نیست. به این ترتیب در این مبحث به معرفی قشم می‌پردازیم و با شغل مردم قشم بیشتر آشنا می‌شویم.

مشاغل مردم قشم چیست؟

آشنایی با شغل مردم قشم باعث می‌شود که با شیوه‌های کسب درآمد ساکنان قشم آشنا شویم. مردم قشم بسیار زحمتکش هستند و برای گرداندن چرخ‌های اقتصاد این منطقه به کارهای مختلفی روی می‌آورند. در ادامه به این مشاغل اشاره می‌کنیم.

آشنایی مسافران با لباس های سنتی قشمی بسیار زیاد شده است و هرساله برای خرید لباس های جنوبی زنانه به قشم می آیند ولی پیدا کردن خیاطی ماهر برای دوخت این لباس های بسیار سخت است و باید افراد بومی این لباس ها را با دقت و زمان بدوزند .

صیادی؛ اصلی‌ترین شغل مردم قشم

از آنجا که قشم در میان آب‌های خلیج فارس قرار گرفته است، اغلب مردمان آن به کار صیادی روی آورده‌اند. درواقع صیادی را می‌توان منبع اصلی درآمد مردم قشم محسوب کرد. صیادی در این جزیره با کمک قایق موتوری، مشتا و لنج انجام می‌شود.

با توجه به اینکه در اطراف جزیره قشم شرایطی مساعد و طبیعی برای آبزیان فراهم است، این منطقه به عنوان یکی از صیدگاه‌های غنی شناخته می‌شود. طبق آمارهای انجام‌شده صیادی در این جزیره، زمینه اشتغال بیش از شش هزار نفر را فراهم کرده است.

گردشگری؛ مهم‌ترین شغل مردم قشم در سالیان اخیر

طی سالیان اخیر با توجه به افزایش ورود گردشگران خارجی و داخلی به این منطقه، مردم قشم درصدد راه‌اندازی اقامتگاه‌های محلی، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کمپینگ و سوییت‌های اجاره‌ای برآمدند. گردشگران با اسکان در این اماکن به نوعی به ایجاد اشتغال در قشم کمک می‌کنند.

جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و تاریخی در قشم، بافت سنتی و بکر آن و تفریحات آبی باعث شده قشم به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شود و همین مسئله باعث شکل‌گیری مشاغل زیادی در قشم می‌شود.

علاوه‌بر این، وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان در نخستین ژئوپارک خاورمیانه که در قشم به چشم می‌خورد، پتانسیل این منطقه را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی افزایش داده است. ورود هر چه بیشتر گردشگران به این جزیره، اشتغال بیشتری نیز برای مردم این منطقه ایجاد می‌کند.

بازارها و کسب و کارهای تجاری؛ مسیری درست برای کسب درآمد

برای آشنایی با شغل مردم قشم لازم است به بازارها و مراکز تجاری آن نیز اشاره کنیم. بسیاری از مردم قشم با راه‌اندازی مغازه‌ها، مراکز خرید و بازارهای محلی به کسب درآمد می‌پردازند. وجود کالاهای ارزان قیمت در بازارهای این جزیره باعث شده بسیاری از گردشگران زمان خود را صرف خرید و گشتن در مراکز خرید کنند. همچنین حضور در بازارهای محلی با معماری سنتی می‌تواند حال و هوای گردشگران را به طور کلی عوض کند. از این‌رو مردم قشم با راه‌اندازی مراکز خرید،

بازارهای محلی و کسب و کارهای تجاری، به ایجاد اشتغال در این منطقه کمک بسزایی می‌کنند.

دامپروری؛ یکی از نیازهای اساسی مردم قشم

از آنجا که جزیره قشم از پتانسیل بالایی برای دامپروری برخوردار است، در حال حاضر سهم بسزایی در کسب درآمد و ایجاد اشتغال در این منطقه را دارد. دامپروری در شغل مردم قشم به صورت سنتی انجام می‌شود و وجود نژادهای مختلفی از بز، گوسفند و گوساله در جزیره، دامپروری را در این منطقه رواج بخشیده است.

بیشتر دام‌ها در قشم و در دشت مرکزی که شامل توریان، رمکان، کاروان و گربه‌دان است، نگهداری می‌شوند. شتر نیز به منظور حمل  ونقل و استفاده از شیر و گوشت آن پرورش داده می‌شود. علاوه‌بر این، پرورش طیور نیز در این منطقه مشاهده می‌شود.

کشاورزی؛ شغلی محدود در قشم

با توجه به آب و هوای گرم و خشک جزیره قشم و کمبود بارندگی، کشاورزی در این منطقه بسیار محدود است و غالبا به صورت دیم انجام می‌شود. بیشترین تولیدات کشاورزی در قشم شامل نخلستان‌ها می‌شود. نخلستان‌ها یکی از منابع کسب درآمد و اشتغال ساکنان قشم است.

معادن؛ ثروتی خدادادی در جزیره قشم

در مبحث آشنایی با شغل مردم قشم، معادن را می‌توان یکی از مشاغل جزیره‌نشینان به شمار آورد. معادن فراوانی از نمک، خاک سرخ، گاز سنگ آهن، معدن سنگ لاشه و غیره را می‌توان در جزیره قشم نام برد که باعث ایجاد اشتغال و کسب درآمد مردم جزیره شده است.

منابع نفت و گاز؛ ذخایری بزرگ برای منطقه آزاد قشم

بدیلی نزدیک بود جزیره قشم به دیگر کشور ها زا طریق راه های دریایی بسیار نظر افراد زیادی را برای خرید لباس از قشم جلب کرده به این دلیل که میتوانند از چین و کشور های عربی با قیمتی مناسب موارد لازم خود را وارد کنند.

با توجه به اینکه ذخایر بزرگ و ارزشمند نفت و گاز در کشور وجود دارند، شغل مردم قشم آن را به عنوان ظرفیت‌های بالقوه برای اشتغال‌زایی بیشتر در نظر می‌گیرند. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پالایشی بیانگر نگاه استراتژیک به این صنعت است که نقش اساسی در درآمدزایی و ارزآوری به کشور دارد.

پالایشگاه‌های جزیره قشم از قبیل پالایشگاه گاز هنگام، پالایشگاه نفت سبک سلخ و پالایشگاه نفت سنگین بهین پالایش قشم در این منطقه فعال هستند. همچنین طی سالیان اخیر گاز جزیره قشم نیز کشف و حفر شد که باعث افزایش اشتغال‌زایی و درآمد مردم قشم می‌شود.

رستوران‌ها و کافه‌ها؛ مشاغلی مهم و ضروری در قشم

از آنجا که به دنبال آشنایی با شغل مردم قشم هستیم، رستوران‌ها و کافه‌ها را نیز باید به عنوان یکی از مشاغل مهم مردم این منطقه معرفی کنیم. با توجه به اینکه گردشگران زیادی در این منطقه رفت‌ و آمد می‌کنند، لازم است رستوران‌ها و کافه‌هایی برای سرو غذا راه‌اندازی شوند.

اغلب رستوران‌های قشم سنتی هستند و به دلیل مجاورت با دریا، در سفره آن‌ها بیشتر غذاهای دریایی به چشم می‌خورند. انواع ماهی‌ها، صدف‌، خرچنگ‌ و غیره در این رستوران‌ها تهیه می‌شوند و با توجه به لذیذ بودن غذاها گردشگران زیادی را نیز جذب می‌کنند.

به این ترتیب امروزه با وجود اینکه قشم به منطقه گردشگری تبدیل شده است، لزوم گسترش صنعت رستوران‌داری کاملا مشهود بود که توسط شغل مردم قشم راه‌اندازی و تاسیس شد. بنابراین رستوران‌ها و کافه‌ها را می‌توان به عنوان یکی از مشاغل مهم در این منطقه به حساب آورد.

نگاه استراتژیک به این صنعت است که نقش اساسی در درآمدزایی و ارزآوری به کشور دارد.

پالایشگاه‌های جزیره قشم از قبیل پالایشگاه گاز هنگام، پالایشگاه نفت سبک سلخ و پالایشگاه نفت سنگین بهین پالایش شغل مردم قشم در این منطقه فعال هستند. همچنین طی سالیان اخیر گاز جزیره قشم نیز کشف و حفر شد که باعث افزایش اشتغال‌زایی و درآمد مردم قشم می‌شود.

رستوران‌ها و کافه‌ها؛ مشاغلی مهم و ضروری در قشم

از آنجا که به دنبال آشنایی با شغل مردم قشم هستیم، رستوران‌ها و کافه‌ها را نیز باید به عنوان یکی از مشاغل مهم مردم این منطقه معرفی کنیم. با توجه به اینکه گردشگران زیادی در این منطقه رفت‌ و آمد می‌کنند، لازم است رستوران‌ها و کافه‌هایی برای سرو غذا راه‌اندازی شوند.

اغلب رستوران‌های قشم سنتی هستند و به دلیل مجاورت با دریا، در سفره آن‌ها بیشتر غذاهای دریایی به چشم می‌خورند. انواع ماهی‌ها، صدف‌، خرچنگ‌ و غیره در این رستوران‌ها تهیه می‌شوند و با توجه به لذیذ بودن غذاها گردشگران زیادی را نیز جذب می‌کنند.

به این ترتیب امروزه با وجود اینکه قشم به منطقه گردشگری تبدیل شده است، لزوم گسترش صنعت رستوران‌داری کاملا مشهود بود که توسط مردم قشم راه‌اندازی و تاسیس شد. بنابراین رستوران‌ها و کافه‌ها را می‌توان به عنوان یکی از مشاغل مهم در این منطقه به حساب آورد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قشم که با شغل مردم قشم ارتباط دارد

به منظور آشنایی با شغل مردم قشم، با توجه به توریستی بودن این منطقه، لازم است جاذبه‌های گردشگری آن را نیز معرفی کنیم. این جاذبه‌ها باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان قشم شده است. در ادامه به چندین جاذبه گردشگری این شهر اشاره می‌کنیم:

جزیره هنگام و تماشای دلفین‌ها

انتخاب لباس های ساحلی برای مسافران گزینه ای بسیار سخت بوده است و از این به بعد شما عزیزان میتوانید خرید لباس ساحلی خود را در سایت ما انجام دهید و از بهترین کیفیت و قیمت ها مطعمن باشید و در لباس های رنگارنگ زیبا بدرخشید.

کمی آن‌ طرف‌تر از قشم می‌توان از جزیره هنگام دیدن کرد و در آب‌های نیلگون خلیج فارس، ساعت‌ها به تماشای دلفین‌ها نشست. این جاذبه گردشگری تجربه منحصربه‌فردی را رقم می‌زند و اغلب گردشگران را جذب می‌کند.

دره ستارگان

گردشگرانی که در پی بازدید از پدیده‌های خاص و طبیعی هستند، توصیه می‌شود از دره ستارگان بازدید

کنند. در این دره اشکال و ستونی وجود دارند که فرسایش بادی و آبی باعث ایجاد آن‌ها شده است.

جزایر ناز

در جزایر ناز زمانی که جزر دریا اتفاق می‌افتد، گردشگران می‌توانند یک کیلومتر در دریا پیاده‌روی کنند و از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرند.

تنگه چاهکوه

در این تنگه دره‌ای به عمق صد متر وجود دارد که در اثر فرسایش ایجاد شده است.

جنگل حرا

حرا گیاهی است که توانایی زندگی در آب شور دریا را دارد و در خلیج فارس زندگی می‌کند. جنگل حرا در قشم واقع شده و از رشد درختان حرا در یک منطقه به وجود آمده است. گردشگران با قایق می‌توانند از میان آن‌ها عبور کنند و به گشت و گذار بپردازند.

لافت

روستایی بندری در قشم با نام لافت وجود دارد که بر فراز خانه‌های این روستا بادگیرهایی به چشم می‌خورند. همچنین تجربه تماشای غروب در این روستا را نمی‌توان در هیچ منطقه‌ای مشاهده کرد.

جمع‌بندی

در این مبحث ضمن آشنایی با شغل مردم قشم، به طور مختصر راجع به این جزیره زیبا و توریستی نیز صحبت کردیم. مشاغلی که مردم قشم در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند عبارتند از: صیادی، گردشگری، بازارها و کسب و کار تجاری، دامپروری، کشاورزی، کار در معادن، کار در منابع نفت و گاز، رستوران‌داری، صنایع دستی و سوغات و غیره.

این مشاغل در جزیره قشم وجود دارند و مردم قشم می‌توانند از این فرصت‌ها در جهت اشتغال‌زایی هر چه بیشتر استفاده کنند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *