لباس بومی و محلی جنوبی

معرفی لباس های شیک سنتی

معرفی لباس های شیک سنتی

آشنایی با لباس های شیک سنتی

تمامی شهرهای کشور ما لباس های فولکلور منحصر به خود را دارند که نشان دهنده فرهنگ منطقه است. در بین لباس های شیک سنتی، لباس های زنانه دارای تنوع و غنای بالایی هستند که در هیچ جای دیگری از جهان نمی توان یافت. جای جای ایران زمین دارای لباس‌های بسیار ارزشمندی است که بر روی پارچه‌های مخمل، ساتن و مانتین پشمی با تکنیک‌هایی مانند گلدوزی‌های ابریشمی رنگی با بهترین کیفیت، تحت تأثیر لباس‌های شهبانوها و شاهزاده های کاخ‌های ایران قدیم گلدوزی شده‌اند.

لباس های شیک سنتی در پوشش مردان نیز ویژگی های خاص خود را دارند. بین شهرهای مختلف، تفاوت هایی در این نوع پوشش دیده می شود و اکثر شهرها تحت تأثیر مراکز اطراف قرار گرفته اند.

قدمت لباس های نستی همانطور که در وبلاگ معرفی پارچه لباس های جنوبی با طرح و نقش جذاب بر میگردد به سالیان بسیار قبل که تجار پارچه بهترین پارچه های عربی و هندی را به ایران می آوردند.

لباس های شیک سنتی مناطق مختلف

لباس های سنتی نقش بسیار مهمی در بیان سبک و فرهنگ افراد در هر کشور و منطقه ای دارند. بسیاری از فرمانروایان باستانی تأثیر قابل توجهی بر لباس های سنتی و تاریخ آن گذاشته اند. لباس‌های سنتی طی سال‌ها تکامل یافته‌اند، چرم فرآوری‌شده و پارچه‌های لباس جایگزین پوست پلنگ و پوست گاو شده است.

لباس های سنتی آذری

مثلا در استان آذربایجان شرقی و در بین هموطنان آذری زبانمان همواره پوشش هایی از لباس های شیکسنتی دیده میشود. این منطقه از ایران عزیزمان مثل سایر مناطق از فرهنگ و تاریخ غنی و پرباری برخوردار

است. مردمان این منطقه در گذشته سه نوع سبک لباس محلی شهری، روستایی و عشایری می‌پوشیدند، اما اکنوندر شهرها کمتر شاهد پوشش های محلی هستیم. این نوع لباس برای زنان و مردان، از سه بخش سرپوش، تن‌پوش و پاپوش تشکیل یافته است.

در پوشاک زنان این منطقه سرپوش، چارقد، پیراهن و روپوش و پیشانی‌بند دیده می‌شود. لباس‌ها زمینه روشنی داشته و عمدتا دارای طرح گل هستند. شایان ذکر است لباس زنان در دوره زندیه بیشتر از سایر زمان‌ها تزیین داشته و پارچه‌ زربافت در تهیه‌ آنها به کار می رفته است.

مردم سمت شمال کشور در گذشته لباس های سنتی بسیاری را داشتند اما با گذر زمان این لباس ها به فراموشی سپرده شد اما بسیاری از مردم این منطقه برای خرید لباس از قشم سالیانه به این جزیره سفر میکنند و تمامی لباس های خود را از این منطقه خریداری میکنند که بسیار جالب بوده که آنها لباس های سنتی بندری نیز خریداری میکنند.

ایران دارای جمعیت متنوعی است که شامل اقوام مختلف است که هر کدام فرهنگ، ثروت و پوشش خاص خود را دارند. بر اساس پارچه های رنگارنگ، نقش های گلدوزی شده، جواهرات تزئینی و سبک حجاب که به طور سنتی با پوشش زنان مشخص می شود، به راحتی می توان تشخیص داد که فرد از کدام منطقه یا قبیله است. در اینجا لباس های سنتی مردم ایران را کشف کردیم.

لباس های سنتی بختیاری

پوشاک ایل عشایر بختیاری با توجه به شرایط آب و هوایی شدیدی که ممکن است در هنگام کوچ با آن مواجه شوند، کاملاً متنوع است. مردان شلوارهای گشاد که روی مچ پا بسته شده و کلاه های پشمی می پوشند. دامن های رنگارنگ و چند لایه همراه با جلیقه های همسان برای خانم ها رایج است. روسری‌های بلند آن‌ها با طرح‌ها یا زیورآلات دست دوخته شده است.

در قسمتی از وبلاگ معرفی انواع لباس زنانه گفته بودیم که لباس های سنتی بختیاری بسیار بین مردم این شهر محبوب بوده و بر خلاف لباس سنتی بندری که مردم بندرعباس آن را کم می پوشند مردم بختیاری غیرت خاصی روی این نوع لباس ها دارند.

قشقایی

قشقایی ها با اصالت ترکی یکی دیگر از ایل های کوچ نشین هستند. زنان با دامن های حجیم، چندلایه و رنگارنگ و حجاب بلندی که زیر چانه سنجاق شده اند، متمایز می شوند. کلاه گرد مردانه از پشم گوسفند درست می شود که مخصوص این قبیله است.

لباس های شیک سنتی

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور با پاکستان و افغانستان هم مرز است و پوشش سنتی این منطقه شبیه شلوار کامیز این کشورهای همسایه است. زنان همراه با شلوار و لباس‌های رنگارنگ گلدوزی شده تا روی زانو، خود را با دستبند، گردن‌بند و سنجاق طلا می‌آرایند و شال‌های بلند اغلب سر و شانه‌هایشان را می‌پوشاند. شلوار بلند، پیراهن گشاد و عمامه برای مردان مرسوم است.

ترکمن

لباس‌های سنتی مردان و زنان ترکمن با رنگ‌های خاکی غالب است. زنانی که لباس های شیک سنتی بلند می‌پوشند، اغلب بخشی از صورت خود را با پارچه‌ای که درست تا زیر بینی آویزان است پنهان می‌کنند. کلاه های پشمی که برای محافظت در برابر هوای سرد استفاده می شود، ویژگی بارز لباس های شیک سنتی مردانه این قوم است.

کردها

کردها از آنجایی که در مناطق مختلف زندگی می کنند سبک های مختلفی دارند. هم مردان و هم زنان لباس های شیک سنتی گشادی می پوشند که با یک کمربند پهن در کمر، برجسته می شوند. مردان ژاکت های همسان می پوشند و زنان روسری خود را با سکه های آویزان و جواهرات تزئین می کنند.

گیلکی

پیراهن‌های بلند و جلیقه‌های همسان پوشیده شده، دامن‌های بلند با راه‌راه‌های افقی رنگی در پایین، مشخصه کمد لباس های شیک سنتی گیلک در منطقه شمال گیلان است. مردان با کمربند نخی پهن دور کمر متمایز می شوند.

مازندرانی

دامن‌های سنتی منطقه شمال مازندران کوتاه‌تر و برآمده‌تر از سایر مناطق می باشد. پیراهن‌های نخی و شلوارهای شکاری، با جوراب هایی که درست تا زیر زانو کشیده می‌شوند، لباس رایج مردان مازنی است.

ابیانه

جمعیت سالخورده روستای ابیانه لباس سنتی خود را حفظ کرده است. زنان همچنان دامن‌های چین دار و بلند و روسری‌های بلند و سفید گلدار می‌پوشند که شانه‌هایشان را می‌پوشاند. شلوار مردانه گشاد مشکی سنتی، جلیقه های رنگارنگ و کلاه های پشمی بسیار رایج است.

بندرعباس و قشم

زنان شهر بندرعباس در جنوب و جزیره قشم به خاطر نقاب‌های خوش‌رنگ، گل‌دار و دورنگ خود قابل توجه هستند. مدل دیگر حجاب مستطیل دوزی است که فقط چشم ها را نمایان می کند. امروزه بسیاری از زنان ترجیح می دهند نقاب نپوشند، اما بخشی از این لباس های سنتی جهت محافظت از صورت در برابر باد، شن و آفتاب سوزان است.

لباس های سنتی زنانه بندری همانطور که در معرفی انواع لباس های جنوبی گفتیم بسیار رنگارنگ و زیبا بوده و نشان دهنده وضعیت تاهل فرد است و نوع و جنس پارچه ی آنها بسیار خاص بوده و شادابی بسیار زیادی را به فرد میدهد.

لباس های شیک سنتی همیشه بهترین گزینه هستند!

جهان پر از انواع لباس های شیک سنتی است. برخی رنگارنگ، برخی خاص فرهنگ کشور و برخی متعلق به تاریخی خاص. همه این لباس های شیک سنتی جذاب و چشم نواز هستند. پوشاک سنتی همواره پوششی ملایم و زیبا برای زنان و فرهنگی مطابق با مد روز برای مردان فراهم کرده است. اساساً چیزی است که هر روز در هر جایی مشاهده می شود. ممکن است در مناسبت های فرهنگی مختلف متوجه شوید که لباس های سنتی همیشه بهترین گزینه برای انتخاب افراد است.

چرا لباس سنتی همیشه بهترین گزینه برای انتخاب است؟

دلایل خوبی برای انتخاب لباس های شیک سنتی وجود دارد. بنابراین بیایید چند گزینه را مورد بحث قرار دهیم که نشان می دهد چرا و چگونه لباس سنتی می تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد.

  • بهترین نشانه حیا و عفت در جامعه

بیشتر فرهنگ‌های سنتی نگران این هستند که خود را به شیوه‌ای متواضعانه پوشش دهند. هر فرهنگی با توجه به هنجارها و ارزش های خود متواضعانه ترین لباس های شیک سنتی را برای پوشیدن فراهم می کند. به همین دلیل است که پوشیدن لباس های سنتی به

عفت زنان و مردان جامعه لطمه نمی زند و همچنین زیبایی کمد لباس شما را حفظ می کند.

  • هویت ملی را زنده نگه می دارد

لباس های سنتی در اصل نماد تعلق به ملت هستند. پوشیدن لباس های شیک سنتی نشان دهنده هویت ملی و عشق به زادگاه است. بسیاری از افراد با پوشیدن لباس های سنتی یکسان با هم، احساس میهن دوستی و همچنین ارتباط با فرهنگ و با یکدیگر و نیز احساس تعلق به کشور را به وجود می آورند. بنابراین لباس های سنتی در اصل نمادی از تعلق به ملت است.

  • سنت ها را زنده نگه می دارد

لباس های شیک سنتی به ویژه برای مناسبت ها و جشنواره ها بهتر است. درست است که بسیاری از مردم احساس می کنند که کنار آمدن با لباس های سنتی در این دنیای مدرن واقعا سخت است. اما لباس‌های سنتی عناصری هستند که پوشیدن آنها در جشنواره های آواز ضروری است. لذا همچنان پوشیدن لباس های سنتی محبوب است. در کل، نشان دادن عشق به زادگاه و شهر و کشور چیز بسیار خوبی است. اگر از فرهنگ کشورهای دیگر پیروی می کنید، بهتر است که به آنها ادای احترام کنید و احساس عشق و علاقه به آنها و لباس های سنتی شان داشته باشید.

  • بهترین گزینه برای نشان دادن فرهنگ

لباس سنتی اساساً نشان دهنده فرهنگ و هویت است. برای حفظ سنت ها و پیروی از آنها، پوشیدن این لباس های شیک سنتیبه عنوان بخشی از سبک زندگی روزمره بسیار ضروری است. اگر ما لباس سنتی خود را تبلیغ نکنیم، هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد. لباس های شیک سنتی اساساً نمایانگر هویت، فرهنگ و سنت های ملی ما هستند. بنابراین، بسیار مهم است که در نظر داشته باشیم که هویت ما با لباس هایی که می پوشیم نشان داده می شود.

  • بزرگترین نماد وحدت

برای نماد وحدت ملی، پوشیدن لباس های سنتی بهترین راه است. حتی کسانی که پوشیدن لباس‌های سنتی را ترجیح می‌دهند، بیشتر با فرهنگ، ایمان و سنت‌های اجدادی خود در ارتباط هستند و همچنین بهتر درک می کنند که چه کسانی هستند، چه سابقه‌ای دارند و به چه کسانی تعلق دارند.

از طرفی پوشیدن لباس های سنتی همیشه راحت و مناسب است. معمولا پوشیدن چنین لباس‌های سنتی در مناسبت‌های خاص، احساس همراهی با میراث ما و درک اینکه به کجا تعلق داریم به ما می‌دهد.

نتیجه گیری

در مورد نحوه پوشیدن لباس های شیک سنتی دقت کافی را داشته باشید. آنها فقط پارچه های برش خورده ای نیستند که ما آنها را “لباس” می نامیم، بلکه عناصر مهمی از فرهنگ یک ملت بوده و سرشار از نمادگرایی هستند. آنها میهن پرستی، جشن، اتحاد و تعلق و خیلی چیزهای دیگر را نشان می دهند. پس سعی کنید در مورد نحوه پوشیدن لباس های سنتی خاص، اطلاعات کافی داشته باشید. لذا پوشیدن این لباس های شیک سنتی به رنگ نادرست یا نامناسب در مراسمات و جشن های خاص ممکن است توهین به فرهنگ یک ملت باشد. مردم باید به پوشیدن لباس های سنتی در مناسبت ها و جشن ها و حتی در زندگی عادی روزمره ادامه دهند تا به ترویج و گسترش آن کمک کنند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *