لباس بومی و محلی جنوبی

معرفی انواع لباس جنوبی

معرفی انواع لباس جنوبی

لباس جنوبی

اگر تا به حال به جنوب کشور سفر کرده باشید، متوجه طیف وسیعی از رنگ های به کار رفته در لباس های بومی این منطقه شده اید. مردم سواحل خلیج فارس، انواع لباس های رنگارنگ را به تن می کنند که مربوط به سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر است. تنوع در پوشش مردم این منطقه، متاثر از فرهنگ کشورهای همسایه مانند عربستان، پاکستان و هندوستان است. اما این تنوع، تنها در لباس های زنانه و مردانه خلاصه نمی شود، بلکه کفش ها، حجاب و زیورآلات را نیز در بر می گیرد. زیورآلاتی همچون خلخال و چنبر شاخی، مختص خطه ی جنوبی ایران بوده و بر زیبایی زنان و دختران این منطقه از سرزمین ایران می افزاید.

تنوع رنگ در لباس جنوبی

لباس زنانه شامل لباس، پوشش سر، شلوار و کفش است. سرپوش رایج زنان این منطقه، روسری سیاهی از جنس ابریشم نازک است که دور سر پیچیده شده و روی آن را با سنجاق فلزی می ‌بندند. البته با گذشت زمان، رنگ و طرح خاص این سرپوش دچار تغییر شده، اما هنوز اصالت خود را حفظ کرده است. برخی از زنان جنوب ایران، معمولا صورت خود را می پوشانند و این با فرهنگ مردم شمال ایران کاملا متفاوت است. زنان در مناطق جنوبی ایران برای رنگ کردن دست ‌های خود، از حنا استفاده می کنند. مردان نیز، یک کلاه کوچک سفید یا رنگی بر سر می گذارند که روی آن پارچه ای به طول 2 متر به دور سر پیچیده می شود. مردان مسن تر ترجیح می دهند لباس سفید بپوشند، در حالی که جوانان، معمولا لباس های رنگی می پوشند. پوشیدن انواع کفش مانند ملاکی و جوفی نیز در بین مردان در جنوب ایران بسیار رایج است.

ویژگی لباس های جنوبی در همین موارد تمام نمی شود بلکه بسیار ویژگی های دیگر هم دارند که می شود به هنر بافت و دوخت آنها نیز است که توسط بانوان هرمزگانی و جنوبی درست میشوند که شما میتوانید با سفر به قشم و سفارش مخصوص برای خودتان که زمان زیادی را نیز می برد شخصی سازی کنید بسیاری برای خرید لباس از قشم به این جزیره سفر میکنند که بسیار سخت است که لباس های سنتی را پیدا بشود کردو شما میتوانید از مزون سلست سفارش بدهید.

بارزترین ویژگی لباس جنوبی

از ویژگی های لباس های جنوبی، همین بس که رنگ های شاد آن، چشم ها را به خود خیره می کند. علاوه بر تنوع رنگ و نقش در این لباس ها، تزئین این لباس ها با هنر دست را نیز می توان یکی دیگر از ویژگی های بارز این نوع لباس ها دانست.

زیبایی ظاهری و کیفیت بالای پارچه های به کار رفته در انواع لباس جنوبی، توریست ها و مسافران را ترغیب کرده تا این لباس ها را خریداری نمایند. علت اصلی جذابیت های ظاهری این نوع لباس ها، پولک دوزی ها و گلدوزی های اجرا شده بر روی این لباس جنوبی هاست. لازم به ذکر است که زری دوزی و سوزن دوزی نیز باعث جذابیت انواع لباس جنوبی شده و زیبایی آنها را دو چندان می کند.

کیفیت مرغوب پارچه

اگر شما هم به رنگ و نقش چنین لباس هایی علاقه مند شده و قصد خرید لباس جنوبی را دارید، می توانید انواع مدل ها و رنگ های لباس های جنوبی را از مزون سلست تهیه نمایید. این مزون، یکی از بهترین مزون های ارائه دهنده ی لباس های جنوبی با طرح های چشم نواز و کیفیت مرغوب می باشد.

انواع لباس جنوبی

آفتاب سوزان و آب و هوای شرجی خطه ی جنوب ایران، پوشش مردمان این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. به همین منظور، برای دوخت انواع لباس جنوبی از پارچه های سبک، نازک و خنک استفاده می شود. این پارچه ها اغلب رنگ های شادی مثل صورتی، سبز، بنفش و آبی دارند.

کَندوره، مشهورترین لباس جنوبی در میان زنان است که در گذشته به ” چهاردرزی” معروف بود. در قرن هشتم میلادی، عرب های مسلمان، این پیراهن زیبا را با خود به جنوب اسپانیا و همچنین ایتالیا بردند و این پوشش دارای شهرتی جهانی شد. این پیراهن اندامی که بلندی آن تا زانو یا کمی زیر زانو است، با شلوار بندری، ترکیب ظاهری بی نظیری را ایجاد می کند. نوار دوزی های زیبا در ناحیه کمر و سرشانه و یقه، از دیگر زیبایی های جذاب این پوشش بومی است.

از دیگر انواع لباس جنوبی می توان به چادرهای بندری رنگارنگ، برقع، شلوارهای دمپا تنگ بندری، تونیک، پیراهن های ساحلی و سنتی در رنگ ها و طرح های جذاب اشاره کرد. هر یک از این پوشش ها، به دلایلی برای زنان جنوبی طراحی و دوخته شده است. به طور مثال، برقع نوعی پوشیه بوده که علاوه بر جنبه ی زیبایی، از صورت زنان جنوبی در برابر آفتاب سوزان محافظت می کند.

شلوارها و روسری های بندری

شلوارهای تنگ بندری نیز، یکی از جلوه های بی نظیر از لباس جنوبی محسوب می شود. این شلوارها در قسمت مچ پا باریک تر بوده و دارای گلدوزی های بسیاری می باشد. رنگ های شاد و طرح های جذاب شلوارهای بندری، آن ها را تبدیل به یکی از پرطرفدار ترین پوشش های جنوبی کرده است. پوشیدن این نوع شلوارها با کندوره، جلوه ی خاصی داشته و گلدوزی های آن را نمایان تر می کند.

انواع روسری های بندری مانند جلبیل، لیسی و اورنی نیز مورد استفاده ی زنان جنوبی می باشد. البته جنس پارچه در این سه نوع روسری با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال، اورنی از جنس حریر و شیفون، جلبیل از جنس توری و لیسی از جنس وال است. همچنین، هر یک از این روسری های جنوبی، تزئین و گلدوزی های مختص به خود را دارند.

شما می توانید برای خرید لباس جنوبی زنانه و پیراهن های سنتی مختص جنوب و همچنین انواع صندل، از محصولات متنوع و با کیفیت مزون سلست دیدن فرمایید.

پولک دوزی های زیبا

خرید انواع لباس جنوبی از قشم

جزیره ی زیبای قشم، به جز برخورداری از مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری بیشمار، یکی از مناطق مهم تجاری نیز محسوب می شود. جزیره ی قشم یکی از قطب های مهم خرید برای گردشگران بوده و هر ساله مسافران زیادی را با هدف خرید به خود جذب می کند.

خرید انواع لباس جنوبی نیز در قشم، طرفداران خاص خود را دارد. وجود مزون های متنوع در قشم، کار خرید را برای مسافران راحت کرده است. مزون سلست نیز یکی از مزون های فعال در زمینه ی فروش لباس جنوبی بوده که از پارچه های مرغوب برای دوخت لباس های جنوبی و بندری خود استفاده می کند. علاوه بر این، فروشگاه اینترنتی سلست، لباس های بندری و سنتی خود را با قیمتی ارزان و به صرفه به مشتریان عرضه می کند. خرید لباس از قشم را با این مزون تجربه کنید و از پوشیدن انواع پیراهن های سنتی و ساحلی خنک برای سفر به منطقه ی زیبای جنوب، لذت ببرید. تنوع زیاد لباس جنوبی در فروشگاه اینترنتی سلست، مشتریان را به خرید این لباس های زیبا ترغیب می کند.

پیراهن های سنتی مزون سلست در رنگ های خیره کننده

کیفیت؛ اولویت خرید از قشم

جزیره ی قشم، با تنوع مزون های خود در زمینه ی لباس های جنوبی بسیار معروف است. البته خرید حضوری از این مزون ها، تنها امتیاز آنها نیست؛ بلکه بیشتر این مزون ها دارای فروشگاه های اینترنتی بوده و همین موضوع، خرید را برای افراد در سراسر نقاط ایران آسان می کند. اما نکته ی مهم در خرید انواع البسه از قشم این است که کیفیت مرغوب اجناس، نسبت به هزینه ای که پرداخت می شود، بسیار به صرفه می باشد. شاید یکی از دلایلی که بیشتر فعالان در صنف

البسه، اجناس خود را از شهرهای جنوبی تهیه می کنند، همین باشد.

تنوع لباس ها در این منطقه نیز یکی دیگر از عوامل برای خرید است. قشم، نه تنها به خاطر لباس های جنوبی خود، بلکه به دلیل وجود انواع لباس های زنانه، مردانه و بچه گانه مورد توجه مسافران است.

هنگام خرید لباس از قشم باید به چند نکته توجه نمود. اول اینکه اگر قرار است برای لباسی هزینه کنید، باید از کیفیت آن مطمئن شوید. اغلب، انواع لباس جنوبی و بندری به دلیل کیفیت پارچه و استفاده از هنر دست، قیمت بالایی دارند. این قیمت بالا، نسبت به کیفیت و ماندگاری لباس قابل توجیه است؛ اما ممکن است شما اقدام به خرید لباسی کنید که قیمت بالای آن هیچ توجیهی نداشته باشد. پس هنگام خرید البسه، از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

در مرحله ی بعد، انتخاب سایز دارای اهمیت است. اگر در انتخاب سایز لباس دچار اشتباه شوید، پولی که هزینه می کنید بی نتیجه می ماند. این قضیه، به خصوص در خریدهای غیر حضوری بسیار اهمیت پیدا می کند. علاوه بر این، انتخاب طرح و رنگ لباس ها، به خصوص لباس های بندری و جنوبی، از دیگر نکاتی است که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. اگر قرار است لباس جنوبی را برای مراسم مهمانی یا مجلس خاصی به تن کنید، پیشنهاد ما به شما لباس هایی با گلدوزی و پولک دوزی است. اما برعکس، اگر برای رفتن به ساحل و تفریح به دنبال لباسی مناسب هستید، قطعا پیراهن های سنتی و ساحلیِ سبک و خنک، بهترین انتخاب است.

برای آمدن به جزیره ی قشم و اینکه شاید بعضی از افراد نتوانند گرمای زیاد این جزیره را تحمل کنند و شما میتوانید با خرید لباس ساحلی زنانه از مزون سلست اقدام کنید و این نگرانی را برای مسافرت خود کم کنید و به راحتی از سواحل این مکان زیبا لذت ببرید.

انواع پیراهن های ساحلی و سنتی مزون سلست، هم از زیبایی بی نظیری همراه بوده و هم لذت یک لباس سبک و خنک را برای شما به ارمغان می آورد. با این پیراهن های ساحلی، تحمل هوای گرم جنوب برای شما راحت تر خواهد بود.

اگر امکان خرید حضوری از مزون سلست در جزیره ی زیبای قشم را ندارید، می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی این مزون، انواع لباس جنوبی را با یکدیگر مقایسه کرده و با توجه به سلیقه ی خود، این نوع لباس ها را در سبد خرید خود قرار دهید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *