لباس بومی و محلی جنوبی

پوشش چهارفصل بومی مردم قشم؛ نمادی از فرهنگ و اصالت

پوشش چهارفصل بومی مردم قشم؛ نمادی از فرهنگ و اصالت

لباس های سنتی و بومی مردم قشم؛ پوششی همیشه جذاب و چشم نواز

لباس های سنتی ما نشان دهنده هویت و فرهنگ ما هستند. بنابراین جای تعجب نیست که در طول قرن ها، جوامع از لباس به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط، جشن گرفتن رویدادهای مهم و نشان دادن وحدت استفاده کرده اند. پوشاک همچنین می توانند باورها، آداب و رسوم، ارزش ها، اخلاقیات، اقتصاد، هنر و فناوری ساکنین هر منطقه ای را منعکس کنند. در این مقاله به پوشش چهارفصل بومی مردم قشم و معرفی تنوع پوشش بومی زنان و مردان این جزیره و فرهنگ و اصالت نهفته در این پوشش خواهیم پرداخت.

پوشش چهارفصل بومی مردم قشم چگونه است؟

جزیره قشم به سبب قرارگیری در جنوب ایران و به جهت نزدیکی به خط استوا در اکثر فصول سال از آب و هوای گرم همراه با رطوبت بالا موسوم به شرجی برخوردار است. همین عامل یعنی گرمای هوا یکی از دلایل اصلی برای طراحی سبک پوشش بومی مردم این منطقه است. به طور کلی عواملی نظیر آب و هوا و فرهنگ و اعتقادات را می توان اصلی ترین عوامل برای نوع پوشش بومی مردم قشم دانست. بسیاری از مردم این جزیره هنوز هم پایبند و مقید به پوشش سنتی و بومی خود هستند و با افتخار و اقتدار از البسه بومی تهیه و استفاده می کنند.

لباس های مدرن و به روز که صنعتی تولید انبوه می شوند و الایندگی ایجاد میکنند رقیب لباس های بومی و غربت بومیان هستند و ما در اینجا سعی داریم لباس های سنتی و به کمک به کسب و کارهای خانگی و تولید ملی را انجام بدهیم

حال ببینیم پوشش چهارفصل بومی مردم قشم به چه صورت است.

رنگ و نقش در پوشش چهارفصل بومی مردم قشم

آنچه می پوشیم چیزی بیش از چند تکه پارچه است که برای محافظت از ما به هم دوخته شده اند. آیا تا به حال به ارتباط بین نوع شرایط جغرافیایی یک منطقه با رنگ پوشش مردم آن منطقه فکر کرده اید؟ یکی از بارزترین مشخصات در پوشش چهارفصل بومی مردم قشم، تناسب رنگ های به کار رفته در البسه با آب و هوای منطقه است. جزیره قشم از آب و هوای گرم برخوردار است و این گرمی به خوبی در رنگ لباس های مردم منطقه نیز مشهود است. اکثر رنگ های به کار رفته در پوشش چهارفصل بومی مردم قشم، رنگ هایی نظیر قرمز، نارنجی، زرد، بنفش، صورتی و گاهی سبز و آبی می باشند. این تناژ اکثر این رنگ ها رو به گرمی می باشد.

پوشش بومی زنان جزیره قشم

پوشش بومی زنان قشم دربرگیرنده چند المان اصلی می باشد:

  • کندور یا کندوره: لباس سنتی که بلند و پوشیده می باشد.
  • شلوار سنتی با سوزن کاری های بسیار زیبا.
  • لیسو: روسری دلنشین زنان این منطقه که رنگارنگ می باشد.
  • جلوی: نوعی روسری نرم و لطیف که مناسب برای استفاده در مجالس عروسی است.برقع یا برکا: نوعی ماسک یا نقاب سنتی که پوششی برای صورت زنان است.
  • برقع یا برکا: نوعی ماسک یا نقاب سنتی که پوششی برای صورت زنان است.
  • چادر: برخی از زنان این جزیره از چادرهای رنگی یا مشکی که خنک و سبک هستند، استفاده می کنند و آن را محافظی در برابر فریب مردان غریبه می دانند.

یکی از عناصر مهم در پوشش بومی زنان قشم، زیورآلاتی است که بانوان این جزیره از آن بهره گیری می کنند. این زیورآلات به نوعی زیرمجموعه پوشش بومی زنان این منطقه محسوب می شوند. انواع گردنبند، دستبند و گوشواره های زیبا که با متریال متنوعی از موجودات دریایی نظیر صدف، حلزون، مرجان و … تهیه می شوند، توسط زنان بومی قشم مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از عناصر تزئینی که زنان قشم به استفاده از آن علاقه مندند، نقش حنا بر روی دست ها می باشد که علاوه بر زیبایی، برایشان مفهومی از باروری و سلامتی را به همراه دارد.

پوشش بومی مردان جزیره قشم

پوشش بومی مردان قشم هم از چند جزء تشکیل می شوند که می توانند همراه با هم یا به صورت مجزا بسته به شرایط مورد استفاده واقع شوند:

  • دشداشه: لباسی سفید و بلند تا انگشتان پا برای مردان است که می تواند از نوع یقه دار یا بدون یقه باشد. قابل ذکر است که نوع یقه دار، دشداشه عراقی و نوع بدون یقه، دشداشه خلیجی یا اماراتی نامیده می شود.
  • خاچیه: خاچیه نوعی لباس بافته شده از پشم نازک می باشد که مردان می توانند از آن به عنوان پوششی بر روی دشداشه استفاده کنند. نام دیگر خاچیه، بشت است. این لباس در بخش سرشانه می تواند حاوی گلدوزی های شکیل باشد.
  • کوفیه: همان چفیه است که به عنوان پوششی برای سر مردان در نظر گرفته شده است.
  • عقال: حلقه سیاه رنگ نخی است که عامل نگهدارنده کوفیه یا چفیه به دور سر مردان می باشد.

نکته جالب توجه در رابطه با پوشش بومی مردان قشم که به شغل صیادی یا ملوانی مشغولند، این است که دو نوع پوشش بومی متفاوت بهره گیری می کنند. یکی لباسی برای مجالس و مهمانی ها که از جنس ململ نازک و باکیفیت تهیه می شود و دیگری لباس مخصوص کار است که پیراهن بلندی است که در فصل گرما از جنس پارچه خنک و در فصل سرما از جنسی ضخیم و کلفت تر تولید می شود.

لباس های سنتی هرمزگان جزو زیباترین پوشش بین مردم ایران و جهان است و شما میتوانید با خرید لباس زنانه بندری از ما این زیبایی را تقسیم کنید و با رنگ های زیبا و پارچه های نتسی بدرخشید.

پوشش چهارفصل بومی مردم قشم نشانه چیست؟

  • بهترین نشانه حیا است.

هر فرهنگی با توجه به هنجارها و ارزش های خود، مناسب ترین لباس ها را برای پوشیدن فراهم می کند. پوشش بومی مردم قشم به گونه ای است که آینه تمام نمای حیا و عفت مردم این منطقه خصوصاً زنان می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی از طریق نوع پوشش زنان بومی قشم، می توان متوجه تأهل یا تجرد آنان شد. به طور مثال پوشش برقع یا برکا به رنگ سیاه به معنی مجرد بودن زن می باشد. همچنین زنانی که نامزد کرده اند، از برقع صورتی یا نارنجی استفاده می کنند.

  • هویت بومی و اصالت ساکنان منطقه را زنده نگه می دارد.

لباس سنتی و پوشش چهارفصل بومی مردم قشم در اصل نمادی از فرهنگ و سنت و دربرگیرنده مفاهیم و معانی خاصی است. پوشیدن لباس های سنتی نشان دهنده هویت ملی و منطقه ای و عشق به آنهاست. بسیاری از مردم با پوشیدن لباس‌های سنتی یکسان، با هم احساس میهن‌پرستی و همچنین نزدیکی در فرهنگ و احساس تعلق به کشور می‌ کنند. بنابراین پوشش چهارفصل بومی مردم قشم در اصل نمادی از تعلق به ملت است.

سنت ها را زنده نگه می دارد!

لباس های سنتی برای اهداف نشان دادن سنت های بومی مناطق به ویژه بر در مناسبت ها و جشنواره ها گزینه ای بسیار جذاب و تأثیرگذار هستند. حتی آنها عناصر ضروری جشنواره های آواز و موسیقی هستند. از این رو به منظور زنده نگهداشتن سنت ها و ظاهر سنتی، پوشیدن لباس های سنتی همچنان محبوب است. در کل نشان دادن عشق به آب و خاک و منطقه ای که به آن تعلق داریم، چیز بسیار خوبی است.

لباس سنتی اساساً نشان دهنده فرهنگ و هویت است. برای حفظ سنت ها و پیروی از آنها، حفظ آنها به عنوان بخشی از سبک زندگی روزمره بسیار ضروری است. اگر ما لباس سنتی خود را تبلیغ نکنیم، هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد. پوشش چهارفصل بومی مردم قشم اساساً نمایانگر هویت، فرهنگ و سنت های منطقه ای بومیان جزیره است. بنابراین، از نظر این مردمان، بسیار مهم است که در نظر داشته باشند هویتشان تا حد زیادی با لباس هایی که می پوشند نشان داده می شود.

سوغاتی های جزیره ی قشم بسیار متنوع و زیبا هستنند که مسافران با خود به شهرشان می برند با خرید لباس از قشم میتوانند دیگر از مزون سلست خرید خود را انجام دهند و برای عزیزشان بفرستند

پوشش چهارفصل بومی مردم قشم نشان دهنده فرهنگ و میراث جزیره قشم است. مردم این جزیره قصد دارند لباس بومی را در دست بگیرند و از نسلی به نسل دیگر تحویل دهند. ما به راحتی می توانیم قومیت یک فرد را از روی لباس او تشخیص دهیم زیرا پوشش بومی از قومی به قوم دیگر متفاوت است. مردم بومی هر منطقه ای مایل هستند لباس هایی بپوشند که آنها را از دیگران متمایز کند. نیازی نیست از مردم بپرسید که متعلق به کدام منطقه از کشور هستند زیرا لباس بومی آنها جواب سؤالتان را می دهد.

با این کار مردم بومی می خواهند ارزش های فرهنگی کشور خود را در ذهن فرزندان خود عمیق کنند و مطمئن شوند که فرزندانشان لباس بومی خود را در مناسبت های خاص مانند عید نوروز، عید فطر، عید قربان، جشنواره های ملی و … به تن می کنند. بنابراین پوشش بومی چهارفصل مردم قشم فراتر از پوشش بومی است و به نوعی آداب و سنن را پوشش می دهد.

  • بزرگ‌ترین نماد وحدت است.

یکی از بهترین راه ها برای حفظ نماد وحدت، پوشیدن لباس های سنتی است. معمولاً جوانانی که پوشش بومی چهارفصل مردم قشم را انتخاب می کنند و پوشیدن لباس‌های سنتی را ترجیح می‌ دهند، بیشتر با فرهنگ، ایمان و سنت‌های اجدادی خود در ارتباط هستند و هیچ‌گاه فراموش نمی کنند که چه کسانی هستند، چه سابقه‌ای دارند و به چه مکانی تعلق دارند. افرادی که در مراسم جشن لباس های سنتی و بومی می پوشند، اساساً عشق خود را به فرهنگ و عنصر اتحاد و تعلق نشان می دهند.

لزوم ترویج استفاده از پوشش چهارفصل بومی و سنتی قشم

در مورد نحوه پوشیدن لباس های سنتی و پوشش چهارفصل بومی مردم قشم دقت کنید. آنها فقط قطعات برش خورده ای نیستند که ما آنها را “لباس” می نامیدیم، بلکه حتی عناصر مهمی از فرهنگ یک فرد هستند که سرشار از نمادگرایی هستند. آنها میهن پرستی، جشن، اتحاد و تعلق و خیلی چیزهای دیگر را نشان می دهند. پوشیدن این لباس ها با احترام اساساً نشانه ای فروتنانه برای سنت و فرهنگ ساکنین جزیره قشم است. بنابراین پوشیدن این لباس ها به رنگ نادرست یا طرح نامناسب در هنگام جشن های خاص، ممکن است در افراد حس توهین را تلقی کند.

از نظر دوستداران فرهنگ و سنت، مردم هر منطقه باید به پوشیدن لباس های سنتی خود در مناسبت ها، جشن ها و حتی در زندگی عادی روزمره ادامه دهند و آن را برای استفاده نسل های بعدی ترویج کنند. چرا که این کار باعث محبوبیت و جذابیت فرهنگ بومی مردم قشم و شناساندن آن به گردشگران و مردم سایر کشورها می شود.

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *