لباس بومی و محلی جنوبی

نحوه دوخت لباس‌های بومی هرمزگان

نحوه دوخت لباس‌های بومی هرمزگان

ایران سرزمینی پهناور با اقوام و مذاهب متفاوت است که با توجه به شهر و یا استانی که در آن زندگی می‌کنند نوع پوشش و آداب و رسوم متفاوتی دارند که آب و هوای منطقه زندگیشان تأثیر بسیار زیادی در نوع پوشش افراد خواهد داشت .

شهرهای جنوبی ایران تنها مناطقی هستند که در پوشش آنها فقط یک نوع تن پوش وجود ندارد و شامل انواع مختلفی می‌شوند که هرکدام نشان دهنده قسمتی از فرهنگ این اقوام است که می‌توانید برای آشنایی بیشتر با آنها تا انتهای این مطلب همراه ما باشید .

نحوه دوخت لباس‌های بومی هرمزگان

بهترین مکان برای خرید لباس بومی

هرمزگان که یکی از مناطق جنوبی ایران است به دلیل نوع آب و هوا دارای لباس‌های محلی با پارچه‌های خنک و رنگارنگ هستند که علاوه بر جنبه زیبایی که دارد برای مردم این منطقه یک لباس کاربردی محسوب می‌شود و به نوعی گرمای شدید را برایشان قابل تحمل تر می‌کند و مردم زیادی برای خرید لباس از قشم به این منطقه می آیند

برای سفر به هرمزگان مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران بهترین انتخاب می‌تواند لباس‌های محلی همین منطقه باشد که شامل شلوارهای بندری، پیراهن‌های ساده و کمر چین، چادر و برقع و … می‌باشد که برای شما راحتی در سفر را فراهم می‌کند .

برای خرید لباس‌های زیبای بومی این منطقه می‌توانید با مراجعه به سایت سلست که یکی از معتبرترین سایت‌های فروش لباس است زیباترین و خوش رنگ و لعاب ترین انواع لباس‌های  هرمزگان را خریداری کنید و از آنها در سفرهای به یاد ماندنی خود استفاده کنید تا بتوانید بیشتر با فرهنگ مردم این منطقه آشنا شوید.

یکی از لباس‌های مورد استفاده توسط زنان هرمزگانی چادرهای رنگارنگی است که به دو حالت به اسم لا نیم لا و کول زدن پوشیده می‌شود .

چادرهای بومی این منطقه معمولا به رنگ‌های خاکستری، قهوه ای و خردلی هستند که دارای طرح و نقش‌های بسیار جذاب و زیبایی هستند .

در شیوه لا نیم لا و کول زدن نوع پوشیدن چادرها متفاوت است که در یکی ازاین مدل‌ها چادر به گونه ای پوشیده می‌شود که یک سمت آن را بر روی دوش انداخته و سمت دیگر را آزاد می‌گذارند و در شیوه دیگر دو طرف چادر را دور سر پیچیده و گوشه آن را در کنار گوش رها می‌کنند ‌.

در هرمزگان پوشیدن چادر در زندگی روز مره و در هنگام عروسی متفاوت است زیرا در مجالس عروسی نو عروسان از نوع چادر به نام ویل گل ابریشمی استفاده می‌کنند که به رنگ سبز بوده در دوخت این نوع از چادر از حاشیه دوزی‌های زیبا و در قسمت پشتی آن با اشرمه که یک نوع زری دوزی محسوب می‌شود استفاده می‌کنند .

در جشن‌های عروسی هرمزگان علاوه بر چادرهای اب یشم گاهی از چادرهای سوفن ساده سبز هم استفاده می‌کنند که روی آنها را پولک دوزی و گلابتون دوزی می‌کردند همچنین شما می توانید با خرید لباس شیک مجلسی که الهام گرفته از این نوع لباس های هستند در مراسم ها به زیبایی وارد شوید

اورنی که نوعی روسری حریر است از دیگر قسمت‌های پوشش زنان در هرمزگان است که برای دوخت آن از تکه ای پارچه حریر استفاده می‌شود که با نخ‌های طلایی پولک و یا گلدوزی گل‌های ریز و درشت بوته ای تزئین می‌شود که به نسبیت به جلبیل که نوعی دیگر از روسری‌های زنان در هرمزگان است حالت ساده‌تر دارد و استفاده ازآن راحت‌تر است  .

اصطلاحی که برای پوشیدن اورنی به کار برده می‌شود مانند پوشیدن چادرها است که به آن کول زدن می‌گویند که آن را دور سر و صورت خود می‌پیچند و یک سمت آن را روی سینه رها می‌کنند .

نحوه دوخت لباس‌های بومی هرمزگان

شلوارهای بندری که یکی از زیباترین قسمت‌های لباس این منطقه است بر اساس نوع دوخت آنها اسامی مختلفی دارند مثل بادله، ودویی دستی، پولکی و…که به طور کل این شلوارها دم پایشان که از قیمت مچ تا زانو می‌شود تنگ و از زانو تا کمر آن به شکل لوزی مانند و گشاد و راحت است ‌.

در دوخت این شلوارها هم مانند دیگر قسمت‌های لباس مردم هرمزگان از پارچه‌های رنگی و شاد که بسیار زیبا هستند استفاده می‌شود .

لباس های بومی از چه چیزی ساخته میشوند ؟

جنس پارچه شلوارهایی که به صورت روزمره استفاده می‌کنند بیشتر پوپلین، تترون و چیت است اما شلوارهایی که در مجالس عروسی مورد استفاده شان قرار می‌گیرد جنسی از پارچه‌های اطلس، ساتن و یا زر بفت است .

این شلوارها را معمولا در رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی، سبز و یا گاهی آبی می‌دوزند که همگی رنگ‌های بسیار شاد و تقریبا گرمی محسوب می‌شود که به استایل زنان در هرمزگان زیبایی چشمگیری می‌دهد .

زیباترین لباس‌های  هرمزگان را می‌توانید از طریق مراجعه به سایت سلست خریداری کنید و با پوشیدن آنها در سفرهای خود خاطرات بسیار خوبی را رقم بزنید و از سفر خود لذت ببرید .

پیراهن‌ها از مهم‌ترین بخش‌های پوشش زنان هرمزگان. است که مانند دیگر قسمت‌های پوشش آنها برای دوختن آن از پارچه‌های رنگارنگ و خنک استفاده می‌شود .

پیراهن‌های مورد استفاده توسط زنان هرمزگانی نام و مدل‌های مختلفی دارند که به آنها کندوره، فراخ، کلوش، چینی، گشاد عربی، ساده شلالی و … می‌گویند که هر کدام از این پیراهن‌ها مدل و نحوه دوخت متفاوتی دارند .

از معروف‌ترین نوع پیراهن‌های این منطقه پیراهنی به اسم کندوره است که بیشتر در قسمت‌های شمال غربی هرمزگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پیراهن حاشیه نوار دوزی شده پهنی در قسمت کمر دارد و تنگ و یا گشاد بودن و یا حتی قد آن نیز بستگی به سلیقه افراد دارد و این پیراهن به گونه ای دوخته می‌شود که زیبایی‌های شلوارهای بومی این منطقه را نیز نمایان می‌کند .

کندوره نیز در زمینه استفاده از رنگ‌های شاد برای دوختش مستثنی نیست و برای دوخت این پیراهن هم از رنگ‌هایی نظیر سرخابی، زرد، قرمز، نارنجی و گاهی آبی فیروزه ای استفاده می‌شود .

از دیگر انواع پیراهن‌های مورد استفاده توسط زنان هرمزگان می‌توان به پیراهن سفید رنگی اشاره کرد که فاقد آستین است و در دوخت آن از پارچه‌های نازک و نخی و اغلب وال سفید استفاده می‌شود .

پیراهن‌های کمر چین از قدیمی‌ترین نوع پوشش در بین زنان استان هرمزگان است که در هنگام دوخت گاه با قسمت بالا تنه ساده و یقه گرد دوخته می‌شود و گاهی با برش‌هایی به صورت دالبری و بعضی اوقات به صورت یقه هفت، آستین‌ها در پیراهن کمر چین به صورت دو تکه هستند که شامل یک قسمت سر آستین و قسمت دیگر تمام آستین را شامل می‌شود .

پیراهن‌های کمر چین به همراه شلوار گشادی پوشیده می‌شوند که از قسمت کمر تا دم پای آن به یک اندازه است و گشادی پایین هر لنگه آن چیزی حدود چهل الی پنجاه سانتی متر است که تقریبا نمایی شبیه به دامن را به خود می‌گیرد و دو درز کناری شلوار را گلدوزی و یا زری دوزی می‌کنند .

برقع یکی از قسمت‌های پوشش زنان هرمزگان است که بسیار قدیمی و به نوعی قسمتی از حجاب زنان این منطقه محسوب می‌شود که نوعی پوشیه است و همچنین جنبه تزئینی هم دارد .

اگر قصد سفر به هرمزگان را دارید و می‌خواهید که علاوه بر راحتی در سفر با فرهنگ و نوع پوشش مردم این منطقه هم آشنا شوید کافیست با مراجعه به سایت سلست و انجام چند مرحله کوتاه برای خرید لباس عمده با کیفیت ترین و زیباترین  انواع لباس‌های زنانه هرمزگان اقدام کنید .

نحوه دوخت لباس‌های بومی هرمزگان

سخن پایانی

هرمزگان که از شهرهای زیبای جنوب ایران است به علت جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌هایی که در سر تا سر خود دارد سالیانه مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند .

این منطقه جزء مناطق گرم ایران محسوب می‌شود و به همین دلیل پوشش خاص اقوام خود را دارد که در تهیه همگی آنها از پارچه‌های خنک و رنگی استفاده شده که تا حدودی بر روی گرمای شدید افتاب اثر دارد و جذب شدن گرما را کاهش می‌دهد. لباس‌های جنوبی سرشار از رنگ‌های مختلف، متفاوت و خوش نقش و نگار هستند.

شهرهای جنوبی ایران از مناطق بسیار گرمسیر محسوب می‌شوند که در فصل پاییز و زمستان هم سرمای چندان زیادی را در آنجا شاهد نیستیم بنابراین می‌توان گفت که اقوام جنوبی می‌تواند از لباس‌های محلی خود در تمام فصول استفاده کنند و فقط کافیست اندکی تغییر در حجم لباس‌هایی که می‌پوشند ایجاد کنند .

تنها مناطقی در ایران که لباس‌های آن تن پوش ساده ختم نمی‌شود و روسری‌ها و حجاب و زیورآلات را هم در بر می‌گیرد شهرهای جنوبی آن است که تا حدود زیادی نوع پوششان برگرفته از اعراب هند و یا پاکستان و کشورهای مجاور خلیج فارس است .

سایت سلست که از معتبرترین سایت‌های فروش لباس به صورت اینترنتی می‌باشد به منظور تأمین رفاه بیشتر برای مشتریان خود با کیفیت ترین و زیباترین و خوش رنگ و لعاب تریم آیتم‌های متفاوت لباس‌های بومی هرمزگان را با قیمت بسیار مناسب در دسترس مشتریان خود قرار داده و کافیست تنها با مراجعه به این سایت و با گذراندن چند مرحله و ثبت سفارش لباس‌های محلی زیبای خود را در هر منطقه ای که هستید تحویل بگیرید و از پوشیدن آنها در سفرهای جنوبی خود لذت ببرید.

لباس‌های اقوام هرمزکان به چه صورت است؟

لباس‌های بومی استان هرمزگان به دلیل آب و هوای گرم این منطقه همگی دارای پارچه‌های خنک و نخی و به رنگ‌های روشن هستند که در هوای گرم بسیار کاربردی هستند .

بخش‌های مختلف لباس‌های زنان در هرمزگان شامل چه مواردی می‌شوند؟

لباس‌های زنان در هرمزگان شامل پیراهن‌ها، شلوارهای دمپا تنگ، برقع، چادر و روسری‌هایی به نام اورنی می‌شود که وجه اشتراک تمام این لباس‌ها در رنگ‌های شادی است که برای دوختشان استفاده می‌شود .

از کجا لباس‌های بومی هرمزگان را خریداری کنیم؟

با مراجعه به سایت فروش اینترنتی لباس سلست می‌توانید زیباترین لباس‌های بومی هرمزگان را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف خریداری کنید و با پوشیدن آنها سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید .

امتیاز دهید post

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *