لباس بومی و محلی جنوبی

5 دلیل زیبایی لباس های جنوبی و قشمی چیست؟

دلیل زیبایی لباس های جنوبی و قشمی چیست؟

لباس جنوبی زنانه یا به طور کلی لباس سنتی جنوبی را می توان پر جنب و جوش ترین پیراهن سنتی ایران دانست زیرا حتی با استفاده از مد و روی آوردن اکثر دختران جوان به لباس هایی که شاید هیچ ربطی به فرهنگ ایرانی نداشته باشد، همچنان محبوبیت لباس بندری و همچنین اشتیاق برای خرید لباس از قشم در حال افزایش است که تنوع بیشتر محصولات ما را می توانید در فروشگاه سلست مشاهده نماید.

می توان گفت دلیل این محبوبیت روزافزون در بین جوانان حتی در سایر استان ها این است که لباس بندری فراتر از یک لباس سنتی ساده است ترکیبی منحصر به فرد از رنگ ها و طرح هایی که چشم همه را به خود جلب می کند و تنوع بسیار زیاد آنها شما را سیری ناپذیر می کند تا لباس های بیشتری را امتحان کنید.

نکته دیگر در مورد لباس های جنوبی میل به لوازم دیگر است که شاید در نگاه اول فکر کنید توسط ماهرترین طراحان مد امروزی ایجاد شده اند این توضیح می دهد که چرا لباس زنانه بندری توانسته محبوبیت خود را حتی در بین دختران جوان حفظ کند برقع، جلپیل، شلوار بندری، اکسسوری و گلپتون دوزی روی کیف، کفش و پوشاک از جمله کاورهای بندری هستند که به راحتی نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

دلیل زیبایی لباس های جنوبی و قشمی چیست؟

لباس های بندری

لباس بندری با تنوع و رنگ بی نهایت خاص ترین لباس سنتی یا بهتر بگوییم خاص ترین سبک سنتی است اما این تفاوت از کجا می آید؟! در زیر پیشینه شکل گیری لباس بندری زنانه را بررسی می کنیم:

ارتباط با کشورهای دیگر

زندگی در سواحل خلیج فارس و ارتباط مستمر با کشورهای همسایه در این منطقه، تبادل فرهنگی بین مردم را اجتناب ناپذیر کرد این واقعیت را علاوه بر جلد در موسیقی و غذای بندری به طور ملموس می توان دید اما این پیوندها تنها به کشورهای عربی ختم نمی شود.

سفرهای کاری متعدد به هندوستان و حتی ازدواج با زنان این دیار، آن را به بخشی از پوشش زنان هرمزگان که نشات گرفته از هندوستان بود، تبدیل کرد ورود بردگان آفریقایی به این استان نیز باعث تنوع بیشتر در سبک پوشش جنوبی شد.

در میان لباس های جنوبی  زنانه، کندوره از لباس بلند عربی می آید کاندورا یک لباس عربی راسته بلند است که در آینده مقاله جداگانه ای در مورد آن در سایت سلست منتشر خواهیم کرد برقع دیگر پوششی است که از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد استان هرمزگان شده و با توجه به شرایط تنوع آن در استان افزایش یافته است شما می توانید برای خرید لباس ساحلی از قشم به سایت مزون سلست سر بزنید و محصولات متنوع ما را مشاهده کنید.

جنوب ایران عرب زبانان و بلوچ زبانان زیادی دارد و شباهت های فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه دارد در این میان، کشورهای عربی خلیج فارس و همسایگان شرقی آن یعنی پاکستان و افغانستان و نیز بخش‌هایی از هند تأثیرات متقابلی بر فرهنگ مردمان منطقه جنوب گذاشتند و پذیرفتند واضح است که این تأثیرات قبل از هر چیز در پوشش زنان جنوبی خود را نشان داده و فرهنگ و سنت های مختص این منطقه را نشان می دهد پوشش زنان جنوبی بخشی از هویت و عادات اجتماعی و ارتباطی زنان این مرز و بوم است و نشانه ها و قرائت های فراوانی دارد در زیر نمونه هایی از موارد اصلی را ذکر می کنیم.

شلوار بندری یکی از ماندگارترین لباس های زنان جنوبی است

شلوار پاتلو در استان هرمزگان به شلوار تنگ گفته می شود که از مچ پا تا زانو باریک و از زانو تا کمر شکل خاصی به خود می گیرد و کاملا جادار و راحت است این شلوار برشی شبیه به شلوار ترکمن و کرد زنانه دارد و کمر آن را چین دار دوخته و با لاستیک یا پارچه محکم می کنند پاتلوهای بندری در رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، آبی و نارنجی با پارچه‌های تترون، پوپلین و ملحفه برای استفاده روزمره و پارچه‌های ضخیم‌تر و طلایی‌تر مانند ساتن، حریر و ساتن برای مجالس و مجالس دوخته می‌شوند.

برای راحتی در پوشیدن، پاهای شلوار به داخل ساق بریده شده است که با زیپ یا دکمه دست ساز بسته می شود شلوارهای زنانه در تمام مناطق استان هرمزگان شکل و طرح یکسانی دارند، اما تزیینات ته شلوار بر اساس سلیقه محلی و نه شرایط آب و هوایی متفاوت است.

چرا لباس جنوبی محبوبیت بیشتری پیدا کرد؟

متفاوت، زیبا و رنگارنگ! اینها واضح ترین کلماتی است که می توان برای توصیف پوشش زنان جنوبی به کار برد ایران با تنوع قومیتی شگفت انگیز خود، پوشش های محلی بسیاری را به سراسر جهان ارائه می دهد در عین حال پوشش استان های جنوبی ایران منحصر به فرد است و نشان و نماد این منطقه را مشخص می کند به نوعی می توان گفت که جنوب تنها منطقه ای در ایران است که پوشش آن محدود به نوع خاصی از پوشش نیست و شامل پوشاک، مقنعه، روسری و زیور آلات است در مقالات بعدی پوشش اقوام جنوب ایران را به صورت تخصصی به شما پیشنهاد می کنیم.

 لباس های جنوبی به روز شده

ما در مزون سلست به همراه خیاطان محلی سعی بر این داشتیم که این نوع لباس های خاص و تاریخی را که در گذار زمان از یاد رفته است زنده کنیم و در این راستا لباس هایی را با طرح های خاص و سبک خاص جنوبی طراحی کردیم و دست به ساخت آنها زدیم که در ادامه مطلب تعدادی از آنها را به شما معرفی میکنیم.

 

پیراهن سنتی لارک سفید

 

پیراهن های سنتی لارک همگی نشان دهنده سادگی زیبایی و راحتی و بیشتر از همه کاربردی بودن آن است این پیراهن را میتوانید با بسیاری از شلوار ها و کفش های مدرن ست کنید و به راحتی از آنها در روزمره ی خود استفاده کنید این پیراهن را میتوانید در همه ی شرایط بپوشید چون بسیار ساده است و در همین حال زیبا است و بسیار ظاهر مدرن دارد و جوانان عاشق این کار هستند چون بسیار راحت میتوانید با خیلی از کت ها شلوار ها و کلاه و کقش ها ست کنید زیبایی خود را به رخ دیگران بکشانید ظاهر سنتی این پیراهن برگرفته از سادگی جزیره کوچک لارک است که بسیاری از مسافران به جزیره رفته اند و از آرامش این جزیره استفاده کردند

 

در آرام بودن این جزیره زیبا حس حال بسیار خاصی وجود دارد که خیلی از تورست ها درباره این موضوع صحبت کرده اند و به همین دلیل به جزیره می روند مردم اینجا بسیار خونگرم بوده و همیشه آماده کمک به مسافران و توریست ها بوده این مردم بسیار ساده بوده و سالیان سال به ماهیگیری و گردشگری مشغولند و به خوبی میتوانند با مسافران ارتباط برقرار کنند و مشکلاتشان را حل کنند در این جزیره صنایع دستی های بسیار زیبایی ساخته می شود که مسافران از این موضوع بسیار لذت بردند و از این صنایع دستی حمایت می کنند در این جزیره کوچک لباس های بندری و لباس های جنوبی نیز توسط زنان تولید می شود و طرفداران زیادی دارد که ما در  مزون سلست سعی کرده به کمک همین بانوان و حمایت از آنها لباس های سنتی بسیار زیبا که با دست با تجربه این بانوان دوخته شده است برای شما فراهم کنیم

 

در اخر این پیراهن یکی از پیراهن های پرطرفدار بین جوانان است که به راحتی میتوانند در شرایط مختلف بپوشند و از راحتی و زیبایی این لباس بهره ببرند و زیبایی و سادگی این پیراهن که به کمک خرج کارهای زیبایش زیباییشان را دوچندان می کند شما می توانید این لباس را به صورت عمده یعنی خرید لباس عمده از مزون سلست داشته باشید .

دلیل زیبایی لباس های جنوبی و قشمی چیست؟

پیراهن سنتی هرمز نارنجی

پیراهن سنتی هرمز با خرج کار های متفاوت را میتوان در چند کلمه توصیف کرد

 

زیبا. سنتی . مدرن . راحت . متفاوت و شما قرار است در این لباس همه نگاه ها را به خودتان جذب کنید و زیبایی خودتان را با این پیراهن تکمیل کنید و به همه نشان بدهید رنگ های شاد و دوزکاری های بسیار زیبایی باعث شده این محصول جزو پرفروش ترین محصولات مزون سلست شود به سرعت موجودی آن تمام شود اما به دلیل درخواست زیاد شما عزیزان این محصول را شارژ کردیم و شما میتوانید سفارش بدید این رنگ های زیبا و روشن بعلاوه ی ترکیب آن با طرح های روی پیراهن ترکیب رویایی و زیبایی را به وجود آورده است که شما میتوانید در شرایط های مختلف آن را بپوشید و از راحتی این لباس حتی در دیگر شرایط نیز استفاده کنید

این پیراهن را به راحتی در مراسم های مختلف و حتی در میهمانی و باز هم همین لباس را میتوانید برای مکان های گرم یا خانه نیز استفاده کنید چون یکی از ویژگی های لباس های سنتی بندری راحتی بسیار زیاد آنهاست که میتوانید ساعت ها آن را بپوشید بدون انکه شما را اذیت کند و رنگبندی بسیار زیاد لباس های هرمز بسیار کاربردی بوده و همیشه شما را در رنگ های شاد همانطور که وقتی این پیراهن را میپوشید باید باشید نشان می دهد و زیباییتان را دو چندان می کند

خرچ کار های طولانی بسیار ساده نیز از سنت های هرمز گرفته شده و نشان دهنده همان جزیره زیبا است و ما سعی کرده ایم رنگ های زیبای خاک ها و کوه های به همراه سادگی مثال زدنی آن را بر روی این پیراهن زیبا پیاده کنیم و برای شما آماده سازی کنیم خرج کارهای این پیراهن به همراه رنگ های شاد آن بسیار زیبا بوده و مثال زدنی است و شما را برای روزتان آماده می کند

مزون سلست سعی داشته با تولید لباس های بندری و با کیفیت و ارزان به کمک بانوان بومی سرپرست خانواده کمک کند و شما با خرید این پیراهن به آنها نیز کمک میکنید.

 

 گلدوزی هویت زنان جنوبی

گلدوزی یکی از صنایع دستی زنان و دختران جنوبی است که مرجع و نماد به شمار می رود در پوشش زنان جنوبی اکسسوری هایی وجود دارد که علاوه بر جنبه تزیینی، جنبه کاربردی نیز دارد و یکی از مهم ترین این اکسسوری ها برقع است که نوعی چادر نیز محسوب می شود امروزه در میان اقوام و گروه‌های مختلف جهان عرب و گروهی از ایرانیان به هم پیوسته، وجود برقع هنوز چهره جنوبی‌های آفتاب‌زده را نپوشانده است و ساخت برقع به شکل‌های مختلف درآمده است که از نظر برش و ساختار در اشکال مختلف طبقه بندی می شوند جذاب ترین نوع برقع، برقعی است که روستاییان بندرعباس و اعراب بدوی عمان از آن استفاده می کردند بیشتر زنان ساحلی در قشم و بندرعباس برقع می پوشند.

پوشاک زنان جنوبی به دلیل داشتن الگوهای زیبا و منحصر به فرد و همچنین کامل بودن حجاب اسلامی، قابلیت ارائه به جهانیان و نمایش در سراسر جهان را دارد.

دلیل پوشیدن لباس های جنوبی چیست؟

پوشاک مردانه و زنانه هرمزگانی با وجود گذشت زمان و شاید به دلیل استفاده از آن یک هنر است اما رنگ چندان قدیمی به خود نگرفت و از نظر شکل، طرح، رنگ، شلوار و پیراهن زنانه زیبایی خاص خود را دارد که در رنگ های، آبی روشن، بنفش، صورتی و سبز استفاده شده است.

موضوع مهم در پوشش زنان هرمزگانی به نوع و رنگ پارچه بستگی دارد و نوع پارچه ای که برای پیراهن زنانه انتخاب می شود معمولا به دلیل گرمای هوا سبک و نازک است تا هوا به راحتی جریان یابد از طریق آن و همچنین در انتخاب رنگ لباس به رنگ های روشن اشاره شده است و در حال حاضر بیشتر رنگ ها را در پوشش زنانه می بینید.

پیراهن های زنانه هرمزگانی بلند تا مچ پا، کوتاه در جلو و یا تا زیر زانو است که در شهر، روستا و منطقه متفاوت است و پیراهن ها بیشتر به صورت کندورا، جان، اشکام، نشت، آستین فرح، کلوش، عجمی، شینی، قسد، عربی و سعد شلالی است.

شلوارهای زنانه نیز در تمام مناطق استان هرمزگان فرم و آرایش یکسانی دارند، اما تزیین قسمت پایین شلوار به سلیقه محلی و نه شرایط آب و هوایی متفاوت است شلوار ساق باریکی تا زانو دارد و از ناحیه کمر و زیر گشاد می شود و قسمت مچ پا با زیپ یا دکمه بسته می شو همچنین شلوار بندری بیشتر از پارچه های ضخیم و رنگ های روشن استفاده می شود.

چادر بندری بانوان هرمزگانی نیز یکی از زیباترین چادرهای کل کشور است که طرح و رنگ و نوع پارچه آن زیبایی خاصی را برای آن ایجاد کرده است بیشتر چادرها قهوه ای و خاکستری مایل به آبی هستند و بیشتر آنها از کشورهای عربی، هند و پاکستان وارد می شود طرز پوشیدن آن به این صورت است که در روش اول گوشه چادر را با دست روی شانه می گذارند و طرف دیگر را آزاد می کنند و روش دیگر این است که چادر را دور سر می پیچند و گوشه آن در ناحیه گوش آنها رفته اند.

برقع یکی از پوشاک زنان هرمزانی است که علاوه بر جنبه تزئینی از آن استفاده می شود و نوعی چادر به شمار می رود بیشتر زنان ساکن در سواحل بندرلینگ، جاسک و بندرعباس از آن استفاده می کنند.

دلیل زیبایی لباس های جنوبی و قشمی چیست؟

سخن پایانی

لباس بندری یکی از لباس‌های سنتی و محلی ایران است که هنوز پابرجاست و حتی بر محبوبیت آن افزوده می‌شود این محبوبیت نتیجه اهمیتی است که جنوبی ها برای فرهنگ، اصالت و گذشته خود قائل هستند.

سلست | اولین وب سایت پوشاک سنتی در ایران کار خود را با سنت جنوب و جنوب آغاز کرد تا این تنها بازمانده اصالت ایران دست نخورده باقی بماند و با الگوبرداری از لباس بندری بتوان دیگر لباس های سنتی را احیا کرد.

برای آشنایی بیشتر با لباس های بندری و روش های خیاطی او می توانید پیج و سایت سلست را دنبال کنید!!

دلیل استفاده از زیبایی لباس های سنتی قشمی چیست؟

جنس، کیفیت، لطافت، برقع و زیور.

آیا امکان ارسال عمده پوشاک قشمی از سایت سلست وجود دارد؟

بله امکان ارسال به سراسر شهرهای مختلف امکان پذیر است.

لباس های بندری و قشمی قیمت مناسب را از مجا می توانیم تهیه کنیم؟

از فروشگاه پوشاک سلست.

امتیاز دهید post

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *